Kundnöjdhet placerar Teknisk Service på sjunde plats i Sverige

Stäng

Kontakta oss

Ring 0510-77 00 00, faxa 0510-77 03 40 eller e-posta till kommun@lidkoping.se

Lidköpings kommun
Skaragatan 8
531 88 Lidköping vid Vänern

När vårt Kontaktcenter är stängt kan du nå Lidköpings kommun via något av våra journummer.

Tyck till om kommunen (lämna synpunkt, klagomål, felanmälan, ställ en fråga)

Publicerat 4 december, 2018

Lidköpings Vatten och Avlopp, Renhållningen och Lidköping Bredband följer nu Lidköpings Elnät i spåren i ny undersökning och kompletterar bilden av Teknisk Service. Förvaltningen har i och med resultatet mycket väl godkänt i alla sina verksamheter.

Tove Åkerman Stenman från Supportföretaget tillsammans med Jan Westin, Thomas Björkstål och Pernilla Bratt, stolta enhetschefer på Teknisk Service

Under förmiddagen kom så äntligen det efterlängtade resultatet i den undersökning för kundnöjdhet som Teknisk Serviceförvaltning beställt av Supportföretaget. Under oktober och november har företaget utfört över 500 intervjuer och dialoger med invånare i Lidköpings kommun. Detta har resulterat i 70 A4-sidor med statistik och kommentarer kring förvaltningens och enheternas verksamheter. Total hamnar Teknisk Service, enligt supportföretagets mätningar, på en sjunde plats i Sverige med sina 80,4 (skala 0-100) i kundnöjdhetsindex och med bland annat en leveranssäkerhet på 4,66 av fem möjliga.

Jag är helt förstummad, det är väldigt roligt, säger Jan Westin, chef på renhållningen, som just fått reda på att deras verksamhet hamnar på tredje plats i Sverige med en kundnöjdhet på 82,5%.

Jag är helt förstummad, det är väldigt roligt, säger Jan Westin, chef på renhållningen, som just fått reda på att deras verksamhet hamnar på tredje plats i Sverige med en kundnöjdhet på 82,5 av 100.

Metoden Supportföretaget använder är unikt för marknaden och utgår ifrån en dialog mellan den som ringer upp och invånaren i fråga. Detta resulterar i en stor mängd citat som gör att känslan för vad kunden egentligen känner och tycker blir lättare att både presentera och förstå än ”vanlig” statistik. Ordmoln är ett annat verktyg som använts för att se hur varumärket Lidköpings kommun med sina förvaltningar och enheter står sig. Bra, fungerar och okej är de tre orden i topp.

Jag får gåshud, för det här är väldigt ovanligt när en undersökning görs första gången. Mycket föredömligt på alla affärsområden. Tydlighet, kompetens, tillgänglighet och information. I kommentarerna finns dessutom massor av superlativ, det måste man fånga upp, säger Tove Åkerman Stenman, supportföretaget.

Jag får gåshud, för det här är väldigt ovanligt när en undersökning görs första gången. Mycket föredömligt på alla affärsområden. Tydlighet, kompetens, tillgänglighet och information. I kommentarerna finns dessutom massor av superlativ, det måste man fånga upp, säger Tove Åkerman Stenman, supportföretaget.

Företagskunder är generellt de som är mest nöjda. På 16 av 18 frågeområden är Lidköpings entreprenörer mer tillfreds med service och leverans hos enheterna. Detta är särskilt glädjande ur perspektivet av vad höstens resultat för Lidköping som företagarvänlig kommun visat.

Det är väldigt trevligt att förvaltningar som jobbar systematiskt med processerna för kundnöjdhet får utdelning för det. Här syns det tydligt i index för företagare också, vilket är mycket bra, säger Maria Källsson, VD Tillväxt Lidköping.

Undersökningen visade också på de förbättringsområden Teknisk Service har att jobba med. Det gäller i första hand hemsidan där nivån inte gör varumärket eller verksamheten rättvisa. Dessutom rekommenderar Supportföretaget att det inom enheterna börjar kommuniceras värde istället för pris. Dagens kunder betalar gärna om värdet för vad som levereras känns rätt.

Henrik Larsson, chef på Lidköpings Elnät välkomnar de övriga till gruppen av enheter med mycket väl godkänt i kundundersökningsindex

Henrik Larsson, chef på Lidköpings Elnät välkomnar de övriga till gruppen av enheter med mycket väl godkänt i kundundersökningsindex

Sammanfattningsvis så sticker all verksamhet ut men mest oväntat är nog att relativt nya Lidköpings Bredband ligger i nivå med både Renhållningen och Vatten och avlopp, verksamheter som har haft många år på sig att bygga verksamhet och varumärke. Så ser det inte ut i resten av landet. En annan fjäder i hatten är Vatten och avlopps hantering av vattenkrisen i slutet av augusti där enheten får mycket beröm av invånarna för transparens, kommunikation och informationsflöde.

Tove Åkerman Stenman från Supportföretaget tillsammans med Jan Westin, Thomas Björkstål och Pernilla Bratt, stolta enhetschefer på Teknisk Service

Tove Åkerman Stenman från Supportföretaget tillsammans med Jan Westin, Thomas Björkstål och Pernilla Bratt, stolta enhetschefer på Teknisk Service

Tyck till om kommunen

Beröm, felanmäl, fråga, ge förslag eller lämna ett klagomål.

Tyck till om kommunen