Nu gör vi det enklare för dig att använda vår självservice

Stäng

Kontakta oss

Ring 0510-77 00 00, faxa 0510-77 03 40 eller e-posta till kommun@lidkoping.se

Lidköpings kommun
Skaragatan 8
531 88 Lidköping vid Vänern

När vårt Kontaktcenter är stängt kan du nå Lidköpings kommun via något av våra journummer.

Tyck till om kommunen (lämna synpunkt, klagomål, felanmälan, ställ en fråga)

Publicerat 10 juni, 2019

Mina sidor är en del av vår nya Självservice som ska underlätta och höja servicen för dig som har ärenden med Lidköpings kommun. Målet är att alla ska kunna hantera sina ärende från ett och samma ställe här på lidkoping.se. Den 12 juni klockan 10:00 lanserar vi vår nya självserviceplattform.

Allt fler funktioner i samhället är digitala och de flesta företag, myndigheter och organisationer låter sina användare utföra sina ärenden genom digitala tjänster, det vi valt att kalla Självservice. Alla kommuner har krav på sig att ta fram digitala tjänster för att täcka invånarnas behov av kommunikation och information från sin kommun.

Översikt över dina ärenden

I höstas ingick Lidköpings kommun ett samarbetsavtal om utveckling av digital självservice tillsammans med kommunerna Essunga, Grästorp, Götene, Skara och Vara. Målet är att effektivisera arbetet och på så sätt skapa bättre service till kommuninvånarna. I Mina sidor får du en översikt över dina ärenden med kommunen. Det kan exempelvis vara en anmälan till kurs, en bokning av en lokal eller din plats i tomtkön. Du kan också uppdatera dina kontaktuppgifter som du sedan bara behöver fylla i en gång. I Mina sidor kan du också välja om du vill få meddelande via sms.

– I Mina sidor samlar vi vår självservice på ett ställe. Vi vill underlätta vardagen för invånare, organisationer och företagare inom Västra Skaraborg genom att göra det lättare att uträtta ärenden med kommunen. Planen är att alla sex kommunerna ska vara igång under hösten 2019 säger Åsa Vallmar, projektledare självserviceteamet.

Utvecklar välfärden

De nya digitala tjänsterna är anpassningsbara och går att använda när som helst på dygnet från en dator, surfplatta och smartphone.

– Med den nya tekniska plattformen har vi förutsättningar att fortsätta utveckla befintliga och nya smartare digitala tjänster utifrån kommuninvånarnas behov. Nu kan vi slå ihop flera tjänster till en vilket också underlättar för kunden. Det går att spara en ansökan och göra klart vid ett senare tillfälle. Det handlar i grund och botten om att utveckla välfärden med hjälp av digitaliseringens möjligheter. I den nya plattformen finns ett väl utvecklat handläggarstöd vilket gör det enklare även internt för oss som arbetar med våra digitala tjänster. Det här är ytterligare ett steg i vårt arbete mot enklare och bättre service, säger Åsa Vallmar.

Här kan du tjuvkika på den nya plattformen.

Observera att självservicetjänsterna inte är igång förrän den 12 juni klockan 10:00.

Tyck till om kommunen

Beröm, felanmäl, fråga, ge förslag eller lämna ett klagomål.

Tyck till om kommunen