Komvux som särskild utbildning är en skolform inom skolväsendet som omfattar utbildning på grundläggande och gymnasial nivå. Utbildningen på den grundläggande nivån ska motsvara den som ges i grundsärskolan eller träningsskolan. På gymnasial nivå ska utbildningen motsvara den som ges på gymnasiesärskolans nationella program. För utbildningen kan det finnas såväl nationella kurser som orienteringskurser.
Vem kan studera Komvux som särskild utbildning?
Vuxna som har en intellektuell funktionsnedsättning, eller som har fått en betydande och bestående begåvningsmässig funktionsnedsättning på grund av en förvärvad hjärnskada, har rätt/ behöriga att delta i komvux som särskild utbildning på grundläggande nivå/gymnasial nivå. Rätten/behörigheten gäller från och med andra kalenderhalvåret det år han eller hon fyller 20 år. Eleven ska sakna sådana kunskaper som utbildningen syftar till att ge, och ha förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.
Ansökan sker på blankett som du hittar här Pdf, 119.1 kB..
Genom undervisningen i kursen biologi ska eleven ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
- jämföra och reflektera över mönster och strukturer i nature
- jämföra och reflektera över samband mellan livsstil, miljö och hälsa,genomföra undersökningar i biolog
- söka, granska och värdera information från olika källor och göra egna överväganden
- använda ämnesspecifika ord, begrepp och symboler.
Kurskod: SGRBIO7
Genom undervisningen i kursen engelska ska eleven ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
- tala och samtala i olika sammanhang,-förstå innehållet i talad engelska och i olika texter
- skriva text för olika syften
- reflektera över livsvillkor och kulturella företeelser i områden där engelska används
Kurskod: SGRENG7
Undervisningen i ämnet engelska ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Förståelse av talad och skriven engelska samt förmåga att tolka innehållet
- Förmåga att formulera sig och kommunicera på engelska i tal och skrift
- Förmåga att använda språkliga strategier i olika sammanhang
- Förmåga att reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang och delar av världen där engelska används.
Kurskod: ENSENG51
Omfattning: 100 poäng
Genom undervisningen i kursen fysik ska eleven ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
- reflektera över fysikaliska samband och frågor som rör energi, teknik, miljö och samhälle
- genomföra undersökningar i fysik
- söka, granska och värdera information från olika källor och göra egna överväganden
- använda ämnesspecifika ord, begrepp och symboler
Kurskod: SGRFYS7
Genom undervisningen i kursen geografi ska eleven ges förutsättningar att utveckla förmågan att:
- jämföra och reflektera över olika geografiska förhållanden, platser, regioner och levnadsvillkor
- reflektera över hur naturens egna processer och människors verksamheter formar och förändrar olika livsmiljöer
- reflektera över resursanvändning ur perspektivet hållbar utveckling, söka, granska och värdera geografisk information från olika källor och göra egna överväganden
- använda ämnesspecifika ord, begrepp och symboler
Kurskod: SGRGEO7
Hem- och konsumentkunskap på grundsärnivå
Genom undervisningen i kursen hem- och konsumentkunskap ska eleven ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
- planera måltider och tillaga mat för olika situationer och sammanhang
- hantera och lösa praktiska situationer i vardagen-värdera val och handlingar i hushållet
- ha ett reflekterande förhållningssätt vid konsumtion utifrån perspektivet hållbar utveckling
- använda ämnesspecifika ord, begrepp och symboler
Kurskod: SGRHEM7
Genom undervisningen i kursen historia ska eleven ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
- jämföra och reflektera över olika historiska händelser, gestalter och tidsperioder
- reflektera över hur historien har påverkat vårt sätt att leva i dag
- söka, granska och värdera information från olika källor och göra egna överväganden kring trovärdighet och relevans
- använda ord, begrepp och symboler som behövs för att samtala om historia.
Kurskod: SGRHIS7
Individ och samhälle träningsskola
Genom undervisningen inom kursen individ och samhälle ska eleven ges förutsättningar att utveckla förmågan att:
- välja, planera och genomföra aktiviteter i vardagsmiljön
- undersöka närmiljön, dess historia och traditioner
- undersöka olika religioner och livsfrågor-reflektera över demokratiska värden, principer och arbetssätt
- söka information om service- och kulturutbud
- använda ord, begrepp och symboler inom ämnesområdet
Kurskod: SGRIND7
Genom undervisningen i kemi ska eleven ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
- reflektera över kemiska samband och frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle
- genomföra undersökningar i kemi
- söka, granska och värdera information från olika källor och göra egna överväganden
- använda ämnesspecifika ord, begrepp och symboler
Kurskod: SGRKEM7
Genom undervisningen i kursen matematik ska eleven ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
- lösa matematiska problem
- använda matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter
- reflektera över rimlighet i situationer med matematisk anknytning
- använda ämnesspecifika ord, begrepp och symboler
Kurskod: SGRMAT7
Genom undervisningen i kursen matematik ska eleven ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
- Förmåga att använda matematiska begrepp
- Förmåga att använda matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa matematiska uppgifter av standardkaraktär
- Förmåga att välja strategier för att lösa matematiska problem i vardags- och yrkeslivet.
- Förmåga att föra och följa matematiska resonemang och bedöma riktighet och rimlighet i dessa.
Gymnasiesärnivå: MAMAT51
Omfattning: 100 poäng
Genom undervisningen inom kursen natur och miljö ska eleven ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
- använda kunskaper om människa och natur
- ordna händelser och upplevelser i tid och rum
- sortera föremål utifrån kvalitet och kvantitet
- reflektera över samband mellan orsak och verkan
- identifiera och reflektera över tekniska lösningar i vardagen utifrån funktionanvända ord, begrepp och symboler inom ä
- mnesområdet
Kurskod: SGRNAT7
Religionskunskap på grundsärnivå
Genom undervisningen i kursen religionskunskap ska eleven ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
- jämföra och reflektera över kristendomen, andra religioner och andra livsåskådningar
- reflektera över hur religioner har påverkat och påverkar skeenden i samhället,reflektera över livsfrågor och moraliska dilemman
- söka, granska och värdera information från olika källor och göra egna överväganden
- använda ord, begrepp och symboler som behövs för att samtala om religioner
Kurskod: SGRREL7
Språk och kommunikation träningsskola
Genom undervisningen inom kursen språk och kommunikation ska eleven ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
- samspela med andra
- tolka olika former av kommunikativa uttrycksöka information från olika källor
- använda ord, begrepp, symboler och andra uttryckssätt för språk och kommunikation
Kurskod: SGRSPR7
Samhällskunskap på grundsärnivå
Genom undervisningen i kursen samhällskunskap ska eleven ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
- reflektera över demokratiska grundläggande värden, principer och arbetssätt
- uttrycka och värdera olika ståndpunkter i aktuella samhällsfrågorjämföra och värdera tjänster och service som s
- amhället erbjuder
- söka, granska och värdera information från olika informationskällor
- använda ämnesspecifika ord och begrepp
Kurskod: SGRSAM7
Samhällskunskap på gymnasiesärnivå
Undervisningen i ämnet samhällskunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om samhället och människors livsvillkor i samhället
- Förmåga att reflektera över demokrati och de mänskliga rättigheterna
- Förmåga att reflektera över och jämföra olika samhällsförhållanden och samhällsfrågor
- Förmåga att söka, värdera och använda information från olika källor
- Kunskaper om arbetsmarknaden och arbetslivets villkor
Omfattning: 50 poäng
Kurskod: SALSAM51
Genom undervisningen i kursen svenska ska eleven ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
- tala och samtala i olika sammanhang
- läsa, förstå och reflektera över olika texter
- skriva texter för olika syften och mottagare
- bearbeta innehållet i litteratur, bilder, film, teater, drama och andra medier
- söka och värdera information från olika källor
Kurskod: SGRSVE7
Undervisningen i ämnet svenska ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Förmåga att kommunicera i tal och skrift samt anpassa språket till syftet, mottagaren och sammanhanget
- Förmåga att läsa och reflektera över skönlitteratur och andra typer av texter från olika medier
- Förmåga att reflektera över olika former av språklig variation
- Förmåga att söka, sammanställa och kritiskt granska information från olika källor
Omfattning: 200 poäng
Kurskod: SVBSVE51
Svenska som andraspråk grundsärnivå
Genom undervisningen i kursen svenska som andraspråk ska eleven ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
- tala och samtala i olika sammanhang
- läsa, förstå och reflektera över olika texter-skriva texter för olika syften och mottagare
- bearbeta innehållet i litteratur, bilder, film, teater, drama och andra medier
- söka och värdera information från olika källor
Kurskod: SGRSVA7
Genom undervisningen i kursen teknik ska eleven ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
- jämföra och reflektera över tekniska lösningar i vardagen utifrån ändamålsenlighet och funktion
- identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar
- hantera redskap och teknisk utrustning på ett säkert och ändamålsenligt sätt
- värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö
- använda teknikområdets ord och uttrycksformer
Kurskod: SGRTEK7
Trafikantkunskap på gymnasiesärnivå
Genom undervisningen i kursen trafikantkunskap ska eleven ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
- Förmåga att reflektera över och jämföra olika samhällsförhållanden
- Förmåga att vistas säkert i olika trafikmiljöer
Kurskod: SALTRA5
Omfattning: 100 p
Ansökan sker på blankett som du hittar här Word, 50.2 kB..
Använd inte informationen om Hur ansökan går till? nedan på denna sida.