Avgångar till Lidköping på morgonen

På morgonen är det många som vill åka buss in till skolan. För att minska risken för att stå ombord på bussen är det viktigt att veta att det ofta finns flera valmöjligheter mellan linjer och avgångar för dig som vill åka.

Information från Västtrafik

Om resandet sprids mellan fler avgångar, så ökar både sannolikheten för att bussen är i tid och möjligheten till sittplats för dig. Nedan följer de linjer och avgångar som är extra populära på morgonen och där vi tillsammans behöver hjälpas åt att sprida ut resandet.

För dig som åker från Grästorp till Lidköping

  • Linje 1 Express: Avgång 06.58, 07.28 och 07.58 från Grästorps Station
  • Linje 100: Avgång 06.55 från Grästorps Station

För dig som åker från Vara till Lidköping

  • Linje 102: Avgång 06.45 från Vara Station. Dessutom avgår en buss klockan 07.05 från Badsjön i Järpås.
  • Tåg: Avgång 07.15 från Vara Station

För dig som åker från Kvänum till Lidköping

  • Linje 105: Avgång 07.00 från Kvänum Busstation. OBS – denna buss är oftast fullsatt redan från Kvänum Busstation.
  • Linje 105: Avgång 07:04 från Jung

För dig som åker från Götene/Källby till Lidköping

Linje 106/116 måndagar:

  • Linje 106 avgång 07.45, stannar på många hållplatser och kör in i Källby
  • Linje 106 avgång 08.20, stannar på många hållplatser och kör in i Källby
  • Linje 106 avgång 08:21 direktbuss - kör inte in i Källby. Rekommendationen är att du som åker från Götene denna tid tar den här avgången.

Linje 106/116 tisdag-fredag:

  • Linje 116 avgång 07.05, kör in i Husaby och Källby.
  • Linje 106 avgång 07.15 direktbuss - kör inte in i Källby. Rekommendationen är att du som åker från Götene denna tid tar den här avgången.
  • Linje 106 avgång 07.15, stannar på många hållplatser och in i Källby.
  • Linje 106 avgång 07.18 direktbuss - kör inte in i Källby.

Frågor och svar om tågtrafik om det skulle uppstå störningar eller vi behöver lägga om trafiken under en längre tid.

Vad kan resenärerna vänta sig när det blir förseningar och inställelser på banan?

Våra verktyg när det kommer till inställelser av tåg i akut läge (dvs relativt nära inpå avgångstid) är att antingen hänvisa till nästa avgång om det finns en sådan lämplig alternativt ersättningstrafik i form av buss eller taxi. I ett planerat läge så är det SJG som tar fram förslag efter förutsättningarna och denna info läggs sedan ut på hemsidan samt utrop i tågen om ett kommande trafikavbrott.

Hur arbetar Västtrafik med ersättningstrafiken?

Vi beställer ersättningstrafik utifrån situation och lämplighet. Vi börjar med att ringa närmast bussbolag på berörd sträcka för att kunna få fram en buss så nära tågets avgångstid som möjligast. I ett planerat läge så går vi efter förra årets resande nu när vi planerar tittar vi på 2019 statistik. Det kan ibland vara svårt att förutse hur många som kommer resa med oss, då behöver vi med kort varsel sätta till mer buss eller hänvisa till andra alternativ.

Om det är mycket folk på ersättningsbussarna, förstärker vi då?

Det kan ske, om behovet finns och att vi har resurser i form av bussar för det att tillgå. I ett planerat läge stannar bussar på alla stationer. De tåg som vi kallar skoltåg förstärker vi upp extra då vi vet att det är mycket elever som åker.

Stannar alla bussar på alla stationer eller ska vissa elever ta vissa bussar?

Ersättningsbussar beställs utifrån där behov finns, så det kan vara flera bussar som är ute och kör för ett och samma tåg men att de stannar på olika stationer. Detta för att göra resan så tidseffektiv som möjligt.

Hur hittar man information om ersättningstrafik?

I appen ToGo och www.vasttrafik.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Tack för ditt svar!

Hur nöjd är du med sidans innehåll?



Hur nöjd är du med sidans innehåll?

Din kommentar blir en allmän handling och kan komma att läsas av andra. Undvik att skicka in känsliga personuppgifter. Vi hanterar alla eventuella personuppgifter enligt GDPR.

Observera att vi inte besvarar frågor om kommunens verksamheter denna väg. Här tar vi endast emot synpunkter på aktuell webbsida du besöker. Frågor om våra verksamheter hänvisas till Kontaktcenter på 0510-77 00 00 eller via kommun@lidkoping.se

Tack för ditt svar!

Hur nöjd är du med sidans innehåll?






Kan du utveckla ditt svar lite mer?

Vi vill gärna att du förklarar vad du saknar eller vad som inte stämmer för att vi skall kunna blir bättre på att ge dig korrekt information. Din kommentar blir en allmän handling och kan komma att läsas av andra. Undvik att skicka in känsliga personuppgifter. Vi hanterar alla eventuella personuppgifter enligt GDPR.

Observera att vi inte besvarar frågor om kommunens verksamheter denna väg. Här tar vi endast emot synpunkter på aktuell webbsida du besöker. Frågor om våra verksamheter hänvisas till Kontaktcenter på 0510-77 00 00 eller via kommun@lidkoping.se

Får vi kontakta dig (frivilligt)?

Skriv in den e-postadress vi kan nå dig på. Vi kontaktar dig enbart om vi behöver ställa kompletterande frågor rörande din feedback ovan.

Har du synpunkter på service och tjänster?

Läs om hur du lämnar synpunkter på kommunens service och tjänster.

Informationen skickas...

Tack för att du hjälper oss att göra kommunens webbplats bättre!

Publicerad:

Senast uppdaterad: