Lathund för datasurf i utlandet

Det kostar fortfarande extra att använda datasurf i mobilen eller surfplattan när man befinner sig utomlands. Informationen från mobiloperatörerna om att de så kallade roaming-avgifterna avskaffats inom EU gäller INTE för företagsabonnemang som kommunens, utan endast privatabonnemang.

Roaming

För att kunna surfa utomlands måste funktionen Roaming vara påslagen i surfplattan. Du hittar Roaming under Inställningar-Mobilnät. Omvänt kan du stänga av möjligheten till surf och därmed undvika risk för oönskade surfkostnader genom att slå av Roaming.

Välkomst-SMS

När du besöker ett land får du ett välkomst-sms med de priser som är aktuella för resmålet. Du får bara välkomst-sms första gången du besöker ett land, även om du byter land flera gånger. Först efter 7 dagar genereras ett nytt välkomst-sms igen.

Börja surfa

InomEU aktiveras surfmöjligheten med tillhörande kostnad automatiskt när du surfar första gången. Någon särskild beställning behöver inte göras. Utanför EU måste du beställa surftjänst enligt info i Välkomst-SMS.

Kostnad inom EU

”Dagspass EU” 79 kr/dygn
Läs mer om dagspass på Telenors hemsida Länk till annan webbplats.

Kostnad utanför EU

”Respass” köps veckovis, kostnad varierar beroende på land och datamängd. Info ges i Välkomst-SMS när du anländer till landet.
Läs mer om respass på Telenors hemsida Länk till annan webbplats.

Nollställning

Inom EU (Dagspass EU) nollställs alltid surfvolymen vid midnatt svensk tid och du aktiverar en ny dygnskostnad nästa dag som du surfar.

Surfvolym

Surfvolymen för Dagspass EU är 500 MB/dygn. Om surf-volymen för ett Dagspass EU tar slut får du ett SMS med frågan om du vill köpa mera surf. Du beställer mera volym (nytt Dagspass) genom att svara ja på sms:et.

Spärrfunktion

När du är utomlands finns ett skydd, en spärrfunktion, som gör att du får ett meddelande när surfkostnaden närmar sig 625 kr. Om du vill fortsätta att surfa så följ instruktionen i meddelandet. Gränsen höjs då med ytterligare 625 kr till totalt 1250 kr. Så kan du fortsätta i steg om 625 kr upp till maxgränsen på 30 000 kr.

Kundservice

Du kan alltid ringa Telenors kundservice på telefon 222 dygnet runt och var i världen du än befinner dig. Det är kostnadsfritt när du ringer med ett Telenor-abonnemang.

WiFi

Det finns ofta goda möjligheter att ansluta till trådlösa nät på exempelvis hotell eller flygplatser. Dessa är öppna och okrypterade, dvs. en utomstående kan med rätt kunskap och verktyg lyssna av trafiken i nätet och ta del av informationen där.

Privat surf

Alla kostnader på fakturan utöver basabonnemanget betraktas som privat användning och avdrag görs med motsvarande belopp på arvodet. Om du bedömer att kostnaden inte beror på privat användning får du begära kostnadsersättning i efterhand.

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Tack för ditt svar!

Hur nöjd är du med sidans innehåll?



Hur nöjd är du med sidans innehåll?

Din kommentar blir en allmän handling och kan komma att läsas av andra. Undvik att skicka in känsliga personuppgifter. Vi hanterar alla eventuella personuppgifter enligt GDPR.

Observera att vi inte besvarar frågor om kommunens verksamheter denna väg. Här tar vi endast emot synpunkter på aktuell webbsida du besöker. Frågor om våra verksamheter hänvisas till Kontaktcenter på 0510-77 00 00 eller via kommun@lidkoping.se

Tack för ditt svar!

Hur nöjd är du med sidans innehåll?






Kan du utveckla ditt svar lite mer?

Vi vill gärna att du förklarar vad du saknar eller vad som inte stämmer för att vi skall kunna blir bättre på att ge dig korrekt information. Din kommentar blir en allmän handling och kan komma att läsas av andra. Undvik att skicka in känsliga personuppgifter. Vi hanterar alla eventuella personuppgifter enligt GDPR.

Observera att vi inte besvarar frågor om kommunens verksamheter denna väg. Här tar vi endast emot synpunkter på aktuell webbsida du besöker. Frågor om våra verksamheter hänvisas till Kontaktcenter på 0510-77 00 00 eller via kommun@lidkoping.se

Får vi kontakta dig (frivilligt)?

Skriv in den e-postadress vi kan nå dig på. Vi kontaktar dig enbart om vi behöver ställa kompletterande frågor rörande din feedback ovan.

Har du synpunkter på service och tjänster?

Läs om hur du lämnar synpunkter på kommunens service och tjänster.

Informationen skickas...

Tack för att du hjälper oss att göra kommunens webbplats bättre!

Publicerad:

Senast uppdaterad: