Lidköping vid Vänern

Stäng

Kontakta oss

Ring 0510-77 00 00, faxa 0510-77 03 40 eller e-posta till kommun@lidkoping.se.

Lidköpings kommun
Skaragatan 8
531 88 Lidköping vid Vänern

När vårt Kontaktcenter är stängt kan du nå Lidköpings kommun via något av våra journummer.

Lidköping vid Vänern

I maj 2013 beslutade kommunstyrelsen att platsen Lidköping nu ska marknadsföras med hjälp av platsvarumärket Lidköping vid Vänern. Det är ett begrepp som vi jobbat med i många år och som nu lyfts fram ytterligare. Det nya märket ersätter inte kommunens logotyp med rådhuset och vågen utan är ett komplement till kommunens profil.

Vad är syftet?

Platsvarumärket ska berätta vad Lidköping har att erbjuda den som vill besöka oss, kanske flytta hit eller etablera företag. Den stora skillnaden mellan kommunens logotyp och det nya platsvarumärket är att det kan användas av alla som vill marknadsföra Lidköping. Kommunen, företag, föreningar, organisationer och privatpersoner. Ju fler som använder den nya symbolen och det material som hör till, desto större genomslagskraft blir det.

Syftet är att vi ska öka kännedomen om Lidköping och vad vi har att erbjuda. Idag är det många aktörer som marknadsför Lidköping, men på olika sätt och utan något enat budskap. De bilder, budskap och symbolen som nu arbetats fram är den bas som vi alla nu kan utgå ifrån och på så sätt få större kraft i marknadsföringen.

Vad erbjuder vi?

Vi väljer att inte ta fram någon ny slogan som många kommuner gör. Vi nöjer oss med tillägget ”vid Vänern” som redan är inarbetat på många sätt. Under arbetets gång har det pratats mycket om vad Lidköping står för och vad som är kommunens starkaste sidor. Det som ständigt kommer fram är just vårt läge vid Vänern, den fina staden med torget och rådhuset i centrum och alla handlingskraftiga människor som bor och verkar här.

Detta har sammanfattats på ett mycket enkelt sätt i tre ord, Vattnet – Livet – Drivet. Lätt att komma ihåg och ha med sig när man ska svara på frågan ”Vad är det som är så speciellt med Lidköping?”.

Våra kärnvärden - vattnet, livet, drivet

Kärnvärdena beskriver vad Lidköping står för. De är valda utifrån den känsla och bild av Lidköping vi vill ska avspegla sig i all gemensam kommunikation. Till varje kärnvärde finns en beskrivning. Använd dem precis som de är eller som inspiration när du skriver egna texter.

Vattnet ”Skärgården runt hörnet”

Närheten till öppet vatten och en kustremsa lika lång som Hallands ger ger livskraft åt stad, landsbygd och invånare, skapar attraktiva boendemiljöer och präglar populära utflyktsmål som Läckö slott, Spiken och biosfärområdet vid Kinnekulle. Att med staden i ryggen blicka ut över ett friskt innanhav är lika rofyllt som energigivande. Och att ge sig ut i skärgården är en älskad och lättillgänglig upplevelse för alla Lidköpingsbor.

I korthet: Friskt innanhav, tusentals öar och obruten horisontlinje. I Lidköping har du skärgården runt hörnet, var du än befinner dig.

Livet ”Småstadspuls”

Lidköpingsbornas hjärtan klappar för sin stad. Nyinflyttade, hemvändare och invånare sedan generationer möts på gator och torg, i charmiga butiker och på prisbelönta restauranger. Det moderna stadsbiblioteket lockar vetgiriga varje dag, torghandeln är en levande tradition, kaféerna ligger tätt, utbudet av kultur- och idrottsevenemang är rikt och boendealternativen är lika många som varierade. En atmosfär som får många besökare att återvända, inte sällan för gott.

I korthet: Tillräckligt stor för ett inspirerande utbud, och tillräckligt liten för att alltid kännas välkomnande. Staden Lidköping bjuder på ”småstadspuls” av bästa sort.

Drivet ”Engagerade invånare – framgångsrik kommun”

Lidköping drivs av engagemang och entreprenörsanda, djupt rotat i vår västgötska själ. Rörstrandsområdet mitt i stan är ett tydligt exempel, där skaparlusten lever vidare i en mångfald av små- och medelstora företag. Landsbygden är grogrund för många näringsidkare inom bland annat konsthantverk, mat och miljöteknik. Kommunens goda ekonomi möjliggör bästa tänkbara medborgarservice, som bra skolor, aktiva idrottsföreningar och en omfattande kultur- och fritidsverksamhet. Det är några av alla bevis på vår förmåga att få saker som bör ske, att verkligen hända.

I korthet: Framåtanda i kombination med gynnsamt företagsklimat och god kommunal ekonomi – i Lidköping blir vision gärna verklighet.

När vi vill sammanfatta alla våra tre kärnvärden i en kort text

I Lidköping, mitt emellan skärgård och landsbygd, lever alla nära vardagen och nära varandra. Samtidigt finns det gott om rum för både människor och företag att växa. Livskvalitet, småstadspuls och framåtanda mixas med ett hållbart tänkande, en välmående kommun och bästa tänkbara medborgarservice.

Bildtexter

Nedan följer exempel på bildtexter skrivna för de respektive bildtyperna. Du kan använda dem precis som de är eller som inspiration till egna bildtexter. Försök att alltid väva in ett eller flera av våra kärnvärden i dina texter.

Vattnet

  1. I Lidköping har du skärgården runt hörnet. Här är bad och båtfärd alltid nära, horisontlinje och sol aldrig långt borta.
  2. Nyrökt fisk i Spiken, promenad runt Läckö slott eller en sommarkväll vid Lidan – glittrande vatten höjer Lidköpings utflykter till upplevelser. Testa själv!

Livet

  1. Västergötlands skafferi bjuder på fikastund och avsmakningsmeny, närodlat och långkok, nyfångad öring och nyplockad ramslök. Gärna på någon av de fem restaurangerna nämnda i White Guide. Välkommen till bords!
  2. Hus i villastaden, nybyggd lägenhet, sjönära radhus eller gård på landet? I Lidköping finns alla slags drömboenden. Och fler blir det! Här byggs flera bostäder än i andra jämnstora kommuner.

Drivet

  1. Har du planer på att förverkliga en idé? Prata gärna med något av alla 4000 företag och organisationer i Lidköping som redan gjort det. Du hittar dem via tillvaxtlidkoping.se.
  2. Vi har bestämt oss: Lidköping ska välkomna många fler invånare och samtidigt erbjuda ännu högre livskvalitet än idag. Driv och framåtanda dygnet om, någon?

Sammanfattande bildtext

I Lidköping, mitt emellan skärgård och landsbygd, lever alla nära vattnet, nära vardagen och nära varandra. Samtidigt finns gott om rum för både människor och företag att växa! Livskvalitet, småstadspuls och framåtanda mixas med ett hållbart tänkande, en välmående kommun och bästa tänkbara medborgarservice.

Ladda ner material

Alla får använda det

För att beskriva Lidköping finns det färdiga texter, bilder och en ny symbol. Materialet får användas av alla som vill lyfta fram Lidköping på olika sätt, föreningar, företag, organisationer och invånare. Ju fler som använder materialet, desto större genomslagskraft blir det.

Logotypen får inte användas i sammanhang som kan anses kränkande, störande eller stötande. Ska logotypen användas i kommersiellt syfte på produkter, säljbrev eller liknande måste kommunen kontaktas för godkännande.

Märket

Här kan du ladda ner märket i det format som passar dig bäst.

Lidköping vid Vänern, 2-färg

Tvåfärg i eps-format
Tvåfärg i jpg-format

Lidköping vid Vänern, 4-färg

Fyrfärg i eps-format
Fyrfärg i jpg-format

Lidköping vid Vänern, svartvit

Svartvitt i eps-format
Svartvitt i jpg-format

Lidköping vid Vänern, vit

Vit i eps-format
Vit i jpg-format

Vattnet

Varumärket Lidköping vid Vänern - Vattnet

Livet

Lidköping vid Vänern - Cyklar Lidköping vid Vänern - Livet fika Lidköping vid Vänern - Livet shopping

Drivet

Är du intresserad av bilder som rör drivet kontaktar du infoenheten.

 

Platsvarumärket ska berätta vad Lidköping har att erbjuda den som vill besöka oss, kanske flytta hit eller etablera företag. Den stora skillnaden mellan kommunens logotyp och det nya platsvarumärket är att det kan användas av alla som vill marknadsföra Lidköping. Kommunen, företag, föreningar, organisationer och privatpersoner. Ju fler som använder den nya symbolen och det material som hör till, desto större genomslagskraft blir det.

Syftet är att vi ska öka kännedomen om Lidköping och vad vi har att erbjuda. Idag är det många aktörer som marknadsför Lidköping, men på olika sätt och utan något enat budskap. De bilder, budskap och symbolen som nu arbetats fram är den bas som vi alla nu kan utgå ifrån och på så sätt få större kraft i marknadsföringen.