Digitalisering av inköp av dagligvaror inom hemtjänsten
Matleveranser inom äldreomsorgen i Lidköpings kommun kommer i framtiden att upphandlas från butiker istället för att skötas av kommunens personal.
Syftet är förutom att modernisera även att frigöra resurser till kärnverksamheten. Undersköterskorna behövs i omvårdnadsarbetet och arbetet med att hantera inköpslistor och plocka matvaror i butik kan skötas av andra, berättar sektorschef Lotta Hjoberg.
En ny modell ska införas där matbeställningarna digitaliseras samtidigt som själva handlandet och leveranserna upphandlas av butikerna. Hemtjänstens personal kommer att erbjuda hjälp och stöd med att lägga beställningar, genom en dator eller surfplatta, tillsammans med brukaren.
Utvärderingar från kommuner som redan har infört ett liknande arbetssätt visar att en digitalisering av inköpsprocessen inte bara leder till en effektivare användning av hemtjänstens resurser utan även bidrar till en ökad delaktighet och självständighet bland brukarna. Många är glada över att kunna välja bland ett större utbud av matvaror och att se butikens utbud med egna ögon, avslutar Lotta.
Förändringen ska vara genomförd senast 1 september 2022.
Publicerad:
Senast uppdaterad: