Om skolan

Antagning

De la Gardiegymnasiet ingår i Utbildning Skaraborg, ett samverkansorgan för 14 kommuner i Skaraborg

Bibliotek

Skolbiblioteket ligger centralt i skolans F-hus och är tillgängligt för alla på skolan.

Busskort

Du som har mer än 6 kilometer mellan din bostad och skola har rätt till ett så kallat skolkort (busskort).

Elevdemokrati

Att alla klasser på De la Gardiegymnasiet har klassråd är en självklarhet.

Idrottsgymnasium

På De la Gardiegymnasiet kan du välja att kombinera idrott (tennis, bandy, fotboll och ishockey) och studier.

Inackorderingstillägg

Du som går en gymnasial utbildning kan få inackorderingstillägg t o m vårterminen det år du fyller 20 år.

Individuellt val och språk

Under gymnasietiden får alla elever på samtliga program välja Individuellt val om 200 poäng av de kurser skolan erbjuder.

Läsårstider

Läsårstider för läsåret 2023/2024 och 2024/2025.

Olycksfallsförsäkring

Lidköpings kommun har en kollektiv olycksfallsförsäkring hos Protector Försäkring.

Ordningsregler

På De la Gardiegymnasiet följer vi den värdegrund och de skrivningar som återfinns i skollag, gymnasieförordning och läroplan.

Prövning

En elev på gymnasieskolan har rätt att genomgå prövning

Restaurang Hyllan

På Restaurang Hyllan jobbar eleverna tillsammans med lärare som en del i sin utbildning.

Salong De la Gardie

Alla behandlingar utförs av eleverna på Hantverksprogrammets utbildning Hår- och makeupstylist med inriktning Spa.

Skugga på DLG

För att underlätta ditt gymnasieval och lära känna vår fina skola finns det möjlighet att skugga på de olika programmen.

Slutbetyg/examensbevis

När du slutfört din utbildning hos oss får du ett betygsdokument. Tänk på att dokumentet är en värdehandling.

Studiebidrag

Studiebidraget är 1250 kronor i månaden. Du får det för alla månader du studerar på heltid under september till maj.

Om DLG

Med ett stort utbud av program och kurser, modern teknik, nytänkande och fräscha lokaler är det gymnasieskolan för framtiden. För oss är det naturligt att ge alla elever en bärbar dator att använda under sin tid hos oss, både i och utanför skolan. Du som läser på De la Gardiegymnasiet har möjlighet att välja bland ett stort utbud av individuella val och en mängd olika språk.