Antagning

De la Gardiegymnasiet ingår i Utbildning Skaraborg, ett samverkansorgan för 14 kommuner i Skaraborg: Falköping, Grästorp, Gullspång, Götene, Hjo, Karlsborg, Lidköping, Mariestad, Skara, Skövde, Tibro, Tidaholm, Töreboda och Vara. Detta innebär att du som bor i någon av dessa kommuner fritt kan välja i vilken av dessa städer du vill läsa din gymnasieutbildning.

Antagningen för dig som går i nian i Skaraborg

• I januari är inloggningssidan på webben öppen och du kan göra dina gymnasieval via internet senast 1 februari. Du får inloggningskod och lösenord av din studie- och yrkesvägledare.
  • I april görs en preliminärantagning och via webben kan du se resultatet, omvalsperiod mellan 15 april-15 maj.
  • Den 25 juni görs slutantagningen. Ditt slutbetyg i årskurs 9 är avgörande för antagningen.
  • Omkring den 1 juli får du ett skriftligt besked med svarskort hem i brevlådan. Det är viktigt att du följer instruktionerna på antagningsbeskedet. 31 juli är sista svarsdag då du som elev måste svara på ditt antagningsbesked. Du kan också se och svara på ditt slutliga antagningsbesked på webben.

Antagning om du går i nian utanför Skaraborg

Går du i en skola utanför Skaraborg och vill söka till De la Gardiegymnasiet kontaktar du studie- och yrkesvägledaren på din skola. Då får du reda på vilka regler som gäller och hur du ska gå tillväga.

Byte till De la Gardiegymnasiet när du redan går på gymnasiet

Går du på gymnasiet och vill söka om till ett nytt program på De la Gardiegymnasiet, kontakta din studie- och yrkesvägledare.

Sidansvarig: dlgreception@edu.lidkoping.se