Individuellt val och språk

Under gymnasietiden får alla elever på samtliga program välja Individuellt val om 200 poäng av de kurser skolan erbjuder.

Individuellt val

Utbudet är brett och det finns alltid kurser inom språk, idrott och inom det estetiska området samt kurser för att bredda sin behörighet till högskolan. Det finns möjligheter att välja kurser som ger meritpoäng. Individuellt val läses i årskurs 2 och 3.

Moderna språk

• På Samhällsvetenskaps-, Naturvetenskaps-, och Ekonomiprogrammet ingår det moderna språk på programmet.
  • På Samhällsvetenskapsprogrammet läser samtliga elever två kurser om vardera 100 poäng under årskurs 1 och 2.
  • På Naturvetenskapsprogrammet och Ekonomiprogrammet läser samtliga elever en kurs om 100 poäng under årskurs 1.
  • På Estetiska programmet och Teknikprogrammet kan det finnas möjlighet att i årskurs 1 fortsätta med steg 3 i det moderna språk som eleverna påbörjade i grundskolan. Det kan variera vilka språk som finns att välja mellan. Väljer man att fortsätta med sitt språk på dessa program så påbörjar man sitt individuella val redan i årskurs 1.
  • För elever som går på övriga program finns möjlighet att välja moderna språk som individuellt val i årskurs 2 och 3.

Sidansvarig: dlgreception@edu.lidkoping.se