Försäljnings- och serviceprogrammet
Försäljnings- och serviceprogrammet, som tidigare hette Handels- och administrationsprogrammet, är ett yrkesprogram för dig som är serviceinriktad och tycker om att träffa mycket människor i jobbet. Försäljning, kundservice och entreprenörskap är grundläggande för programmet.
%20HA_M85_7452.jpg)
Är du framtidens butiksledare eller är du en blivande stjärnsäljare? Brinner du för kundservice och försäljning? Vill du arbeta med butikskommunikation och marknadsföring? Är du en entreprenör? Tycker du att webbhandel är något du skulle vilja lära dig mer om? Då är Försäljnings- och serviceprogrammet något för dig.
Försäljnings- och serviceprogrammet är ett yrkesprogram för dig som är utåtriktad och vill träffa människor i jobbet. Du läser kurser inom försäljning och kundservice där du lär dig att kommunicera på olika sätt och att sätta kunden i fokus. Kurser som praktiskt marknadsföring och utställningsdesign fördjupar dina kunskaper i marknadsföring och olika typer av exponeringar. Du får vara med på mässor och utställningar för att utveckla din kreativitet och praktisera dina kunskaper.
Du läser kurser som entreprenörskap, företagsekonomi, inköp samt affärsutveckling och ledarskap. Genom att starta, driva och avveckla ditt UF-företag får du möjlighet att utveckla din kreativitet och ditt eget entreprenörskap.
Flertalet av våra yrkeskurser ligger till grund för APL, det arbetsplatsförlagda lärandet. APL genomförs under 15 veckor av utbildningstiden i butiker med till exempel livsmedel, kläder och mode, sport och fritid, elektronik eller kosmetika. Med hjälp av handledaren på APL-platsen får du träna dig i service, försäljning, kundbemötande, marknadsföring, varu- och branschkännedom samt hållbar utveckling inom handel. Du blir en del av yrkesgemenskapen på en arbetsplats vilket ger dig ett brett nätverk och ökar dina möjligheter till arbete direkt efter utbildningen.
Med fördjupade kunskaper inför en framtida anställning eller ett egenföretagande inom detalj- och partihandel har du de efterfrågade kunskaper som krävs om försäljning och marknadsföring, butikskommunikation, butiksledning, inköp och kundservice.
Poängplan Försäljnings- och serviceprogrammet 23/24
Gymnasiegemensamma ämnen 600 p
Poäng | År | |
---|---|---|
Engelska 5 | 100 | 1 |
Historia 1a1 | 50 | 1 |
Idrott och hälsa 1 | 100 | 1, 2 |
Matematik 1a | 100 | 1 |
Naturkunskap 1a1 | 50 | 1 |
Religionskunskap 1 | 50 | 3 |
Samhällskunskap 1a1 | 50 | 2 |
Svenska 1 / Svenska som andraspråk 1 | 100 | 1 |
För elever på yrkesprogram är 300 poäng svenska och engelska obligatoriskt från läsåret 2023/24 men går att välja bort.
Programgemensamma karaktärsämnen 900 p
Poäng | År | |
---|---|---|
Affärsutveckling och ledarskap | 100 | 3 |
Branschkunskap inom handel | 100 | 1 |
Entreprenörskap | 100 | 2 |
Handel och hållbar utveckling | 100 | 3 |
Information och kommunikation 1 | 100 | 1 |
Inköp 1 | 100 | 3 |
Personlig försäljning 1 | 100 | 2 |
Praktiskt marknadsföring | 100 | 1 |
Servicekunskap 1 | 100 | 1 |
Programfördjupningar 700 p
Poäng | År | |
---|---|---|
Entreprenörskap och företagande | 100 | 3 |
Företagsekonomi 1 | 100 | 2 |
Handel - specialisering | 100 | 3 |
Praktisk marknadsföring 2 | 100 | 2 |
Servicekunskap 2 | 100 | 2 |
Grafisk kommunikation 1 | 100 | 2 |
Utställningsdesign 1 | 100 | 3 |
Övriga kurser 300 p
Poäng | År | |
---|---|---|
Individuellt val | 200 | 2,3 |
Gymnasiearbete | 100 | 3 |
Publicerad:
Senast uppdaterad: