Ny sopbil testas inför hemsortering av glas och metall

Innan 2027 ska Lidköpingsborna få ett tredje sopkärl på sin tomt. Just nu testas olika lösningar för att hitta den mest effektiva metoden för hur det ska fungera. Bland annat har en specialutrustad sopbil kunnat ses på gatorna i sommar.

Från och med 2027 blir det obligatoriskt för alla fastighetsägare att sortera även glas- och metallförpackningar vid bostaden. För att möta de nya kraven på ett effektivt och hållbart sätt har Lidköping miljö och teknik påbörjat ett omfattande test- och utvecklingsarbete.

Vi vill se till att vi har fungerande lösningar på plats i god tid. Därför testar vi nu både fordon och arbetsrutiner i verklig miljö, säger Johannes Fast, driftledare på affärsområde avfall.

Sopbil med sidolyft

Den sopbil som nyligen testats är utrustad med två fack baktill, precis som dagens fordon, men har dessutom en sidolyft som är tänkt att användas för glas och metall. Under sommaren har bilen rullat både i tätort och på landsbygd för att utvärdera framkomlighet, tömning och arbetsmiljö.

En sopbil med en speciell arm på sidan som kan hämta upp en soptunna.

Bilen är något större än våra nuvarande fordon och eftersom tömningen sker från sidan är det viktigt att vi ser hur det fungerar i olika typer av områden. Det handlar både om att säkerställa att tömningen fungerar som den ska och att våra chaufförer har en bra arbetsmiljö, berättar Johannes Fast.

Invånarnas engagemang märks

Införandet av kärl 3 är en stor förändring men enligt Johannes finns det ett tydligt engagemang hos invånarna.

Vi märker att många vill göra rätt och bidra till en bättre sortering. Det är väldigt positivt. Samtidigt är det vårt ansvar att se till att lösningarna fungerar i praktiken – både för hushållen och för oss som jobbar med insamlingen.

Fortsatt testning inför 2026

Planen är att påbörja införandet av kärl 3 under senare delen av 2026. Fram till dess fortsätter testerna – inte minst under vintern då snö och halka ställer ytterligare krav på både fordon och logistik.

Det är mycket som ska falla på plats men vi är på god väg. Genom att testa nu kan vi göra justeringar och hitta de bästa lösningarna för Lidköping, avslutar Johannes.

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Tack för ditt svar!

Hur nöjd är du med sidans innehåll?



Hur nöjd är du med sidans innehåll?

Din kommentar blir en allmän handling och kan komma att läsas av andra. Undvik att skicka in känsliga personuppgifter. Vi hanterar alla eventuella personuppgifter enligt GDPR.

Observera att vi inte besvarar frågor om kommunens verksamheter denna väg. Här tar vi endast emot synpunkter på aktuell webbsida du besöker. Frågor om våra verksamheter hänvisas till vår e-tjänst Tyck till om kommunen.

Tack för ditt svar!

Hur nöjd är du med sidans innehåll?






Kan du utveckla ditt svar lite mer?

Vi vill gärna att du förklarar vad du saknar eller vad som inte stämmer för att vi skall kunna blir bättre på att ge dig korrekt information. Din kommentar blir en allmän handling och kan komma att läsas av andra. Undvik att skicka in känsliga personuppgifter. Vi hanterar alla eventuella personuppgifter enligt GDPR.

Observera att vi inte besvarar frågor om kommunens verksamheter denna väg. Här tar vi endast emot synpunkter på aktuell webbsida du besöker. Frågor om våra verksamheter hänvisas till vår e-tjänst Tyck till om kommunen.

Får vi kontakta dig (frivilligt)?

Skriv in den e-postadress vi kan nå dig på. Vi kontaktar dig enbart om vi behöver ställa kompletterande frågor rörande din feedback ovan.

Har du synpunkter på service och tjänster?

Läs om hur du lämnar synpunkter på kommunens service och tjänster.

Informationen skickas...

Tack för att du hjälper oss att göra kommunens webbplats bättre!

Publicerad:

Senast uppdaterad:

Sidansvarig: limtab@lidkoping.se