Flyttinformation

Det är mycket att tänka på när man flyttar – mäklarkontakt, packning, flyttstädning och inte minst att säga upp eller teckna nya abonnemang. För att underlätta för dig som ska flytta in eller ut har vi samlat viktig information på ett och samma ställe. Här hittar du allt du behöver veta om el, sophämtning, vatten och avlopp – det vill säga de tjänster som vi på Lidköping miljö och teknik har hand om.
För dig som ska flytta in
1. Elnätsavtal
Varje hushåll behöver ett elnätsavtal som tecknas med oss på Lidköping miljö och teknik. Det är viktigt att du anmäler din inflyttning i god tid innan tillträdesdagen för att elen ska fungera från dag ett.
Du behöver ha ett elnätsavtal med oss innan du kan teckna elhandelsavtal med en elhandlare.
Checklista för elnätsavtal vid inflyttning
- Anmäl inflyttning till oss i god tid innan tillträdesdagen
- Teckna ett elnätsavtal hos Lidköping miljö och teknik
2. Elhandelsavtal
För att få el levererad till din bostad behöver du också teckna ett elhandelsavtal, vilket alltså gäller för själva elen du förbrukar. Du väljer själv vilken elhandlare du vill ha. Jämför gärna priser och villkor i god tid.
Om du vill kan du teckna ett elhandelsavtal med vår samarbetspartner Billinge Energi – då får du både elnäts- och elhandelsavgiften på samma faktura.
Väljer du en annan leverantör får du en faktura från oss och en från din elhandlare.
Här kan du läsa mer om Billinge Energi Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Oftast behöver du som köpare inte göra något själv – det är säljarens ansvar att anmäla ägarbytet till oss. Men det är bra att du också har koll på att anmälan verkligen skickas in.
Vi får ingen information om ägarbyten automatiskt, utan det krävs en anmälan från säljaren. När ägarbytet är registrerat överförs abonnemanget till dig, och du får en bekräftelse från oss.
Checklista för vatten och avlopp
- Kom överens med säljaren när ägarbytet ska ske
- Lämna dina personuppgifter till säljaren
- Säkerställ att ägarbytet skickas in i god tid
Säljaren hittar information och anmäler ägarbytet via vår e-tjänst.
När du flyttar in i en ny bostad behöver du anmäla ett ägarbyte för sophämtningen på den nya adressen. Eftersom varje hushåll har olika behov vill vi uppmärksamma dig om att se över vilken storlek samt vilka kärl som finns på fastigheten, som du behöver eller inte behöver.
Det är viktigt att du skickar in ägarbytet i god tid. För att kunna göra det behöver du känna till fastighetsbeteckningen, adressuppgifterna samt tillträdesdatum enligt lagfart. I regel ska den informationen finnas med i köpekontraktet.
Checklista för sophämtning
- Ansök om att ta över abonnemanget hos oss i god tid
- I din ansökan, ändra eventuella storlekar på kärlen eller lägg till och ta bort de kärl du inte behöver (Tex. trädgårdsavfall)
- Ta reda på hur du hanterar sopkärlen och vad som gäller vid tömning
Utforska gärna vår funktion ”När kommer sopbilen” – där kan du se när vi kommer till just din fastighet!
För dig som ska flytta ut
Elnätsavtalet gäller den adress där det är tecknat. När du flyttar måste du därför säga upp det befintliga avtalet och teckna ett nytt för din nya adress. Detta sker inte automatiskt.
Du kan ha flera elnätsavtal samtidigt – det är med andra inga problem att ha två elnätsavtal under perioden för in- och utflyttning. Kom ihåg att säga upp avtalet på din gamla adress. Om du inte säger upp avtalet är du fortsatt betalningsansvarig tills vi fått in en anmälan.
Checklista för utflytt
- Säg upp ditt nuvarande avtal i god tid
- Teckna nytt elnätsavtal för den nya adressen
När du säljer din fastighet är viktigt att du som säljare anmäler detta och den nya ägaren till oss så att vi kan flytta över abonnemanget. Det är du som säljare som ansvarar för att ett ägarbyte görs. Tänk på att skicka in ärenden till oss i god tid innan den nya ägaren tillträder bostaden.
Checklista för utflytt
- Skicka in ägarbytet till oss innehållande fastighetsuppgifterna, kontaktuppgifter och den nya ägaren uppgifter
- Läs av vattenmätaren* och anteckna mätarställningen
- Stäm av med köparen att bytet är inskickat
*Gäller för analoga vattenmätare. Har vi installerat en digital vattenmätare behöver du skicka in en mätarställning till oss – vi registrerar mätvärdet och det kommer att gälla från det datum som står i anmälan.
När du flyttar ut, kom ihåg att påminna den nya ägaren att skicka in ett ägarbyte av abonnemanget. Även om det är köparens ansvar så är det bra om du också uppmärksammar att det behöver göras för att du inte ska riskera att betala för två abonnemang.
Checklista för utflytt
- Påminn den nya ägaren att ta över abonnemanget
- Städa ur kärlen
- Om det dröjer innan den nya ägaren tar över, ställ undan kärlen
Publicerad:
Senast uppdaterad:
Sidansvarig: limtab@lidkoping.se