Frågor och svar om elnätet

Här kan du får svar på några av de vanligaste frågorna som kommer till oss om elnätet.

På Mina sidor kan du se din förbrukning och dina fakturor. Behöver du ändra dina kontaktuppgifter så gör du det enkelt under mina uppgifter så sparas det ner i vårt kundsystem direkt.

Här kan du logga in på Mina sidor Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Vart hittar jag mina timvärden?

Gå in under avtal- och anläggningsuppgifter, elnät, klicka på din anläggning, förbrukning och på din anläggningsadress. Här kan du se månad-, tim- och kvartsvärden. Genom att klicka på stapeln bryter du ner från tex. månad till dygn och från dygn till timmar och från timme till kvart.

Vad ser jag under fliken förbrukning?

Här ser du din månadsvolym, samma volym som du ser på dina fakturor. För att se tim- och kvartsvärden går du in under din anläggningsadress.

Vad är Reaktiv, Reaktiv effekt?

Reaktiva effektflöden tar upp plats i elnätet och lämnar mindre utrymme för aktiv effektöverföring – vilket är den effekt som majoriteten av laster på elnätet förbrukar. Man kan jämföra effekt med ett glas öl. Själva ölen är den aktiva effekten man vill åt, och skummet är den reaktiva effekten man bara får leva med, men som ändå tar plats i glaset.Som privatperson ser du inga staplar, detta är främst för större industrier.

Vad har jag för elnätsavtal och vilken storlek på säkring har jag?

Gå in under avtal- och anläggningsuppgifter, elnät, klicka på din anläggning och information.

Kan jag exportera värden till Excel?

Du kan göra det via ladda ner knappen, på höger sida av diagrammet. Det du ser i diagrammet är det som kommer laddas ner. ör att få med timvärden en hel månad behöver du använda dig av knapparna under diagrammet, dra isär dessa för att få med fler dagar.

Vilket utflyttsdatum ska jag ange?

Ange sista dag du behöver ha el hemma.

Kan jag se timpriser?

Ja under mina fakturor, elhandel, din anläggning och timspotpriser. Gäller endast dig som har timprisavtal hos Billinge Energi. Timspotpriset är Nordpools pris inkl. påslag och elcertifikat. Dessa priser går att exportera till Excel.

Vad är skillnaden på elnät och elhandel under mina fakturor?

Det är en och samma faktura under dessa flikar, detta på grund av att vi samfakturerar med Billinge Energi. Du som inte är kund hos Billinge Energi ser inte elhandelsfliken.

Hur ändrar jag kontaktuppgifter?

I menyn till vänster under mina uppgifter kan du ändra mailadress och telefonnummer.

Vad innebär det att byta kund?

Under byt kund kan du skifta mellan anläggningar som du har behörighet till att se, om du t ex fått godkännande från ditt företag eller din familjemedlem att se dess anläggning.

Vad innebär kundgodkännande?

Under kundgodkännande lägger du själv till om du önskar att någon mer ska kunna komma åt att se din anläggning inne på mina sidor. Bara du som står på anläggningen kan välja vem som ska kunna se den.

Kan jag byta språk?

Ja du kan byta mellan svenska och engelska, det gör du uppe i högra hörnet.

Om du är företagare (ej enskild firma) finns det ett extra steg som behöver göras för att få tillgång till Mina sidor.

En ansvarig hos er behöver maila oss:

  • Namn på den som ska ha behörighet till sidan.
  • Personnummer för den som ska ha behörighet till sidan.
  • Titel på den som ska ha behörighet till sidan.

Skicka mailet till lidkopingelnat@lidkoping.se.

Anledningen är att vi behöver registrera en ansvarig som administrerar åtkomst för övrig personal hos er som ska ha tillgång till Mina sidor. Det är också den personen som hanterar avslut av behörighet på Mina sidor. Den ansvarige kan sen under kundgodkännande lägga till de personer som ska ha åtkomst till företagets uppgifter.

Har du inte BankId men önskar hjälp av någon närstående för att titta på Mina sidor behöver vi en fullmakt från dig. Kontakta oss via lidkopingelnat@lidkoping.se eller ring 0510-771130 så skickar vi en fullmakt till dig för påskrift.

Säkring och elmätare

Mätarsäkringens storlek ligger till grund för den fasta abonnemangsavgiften. Säkringen begränsar hur mycket ström du kan ta ut vid ett specifikt tillfälle. Mätarsäkringen sitter ofta intill elmätaren. De vanligaste säkringsnivåerna för villor är 16, 20 eller 25 ampere. Är du osäker på valet av mätarsäkring, kontakta en behörig elinstallatör som kan hjälpa dig att se över din elanläggning.

Det är elinstallatören som meddelar bytet till elnätsföretaget, alltså till Lidköping elnät, efter att bytet av säkring är gjort. Därefter ändrar vi på Lidköping elnät din abonnemangsavgift.

Din säkringsstorlek står på din faktura eller så kan du hitta det på Mina sidor Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Kontakta en auktoriserad installationsfirma, de utför arbetet och kontaktar sedan oss på Lidköping elnät när de är färdiga.

Upp till 25A tar vi på Lidköping elnät inte ut någon avgift för arbetet, men din fasta avgiften ändras. Se gällande taxa här. Därutöver tillkommer installatörens kostnad för arbetet.

Du har haft fel säkring tidigare och det upptäcktes nu vid mätarbytet.

De flesta av våra mätare samlar in timvärden. När du tecknar ett elhandelsavtal som kräver timvärden så får vi en begäran om timvärde från elhandelsföretaget. Klarar inte din elmätare timvärden så byter vi mätaren, detta medför ingen extra kostnad för dig.

Alla elmätare i Lidköpings kommun kommer att bytas ut under 2024. Du blir kontaktad i god tid innan mätarbytet i din fastighet.

Elmätaren Aidon 6534 ESD kan avläsas och styras via fjärranslutning. Enhetens inbyggda brytare kan slås av eller på via tryckknapp alternativt via fjärrstyrning. I Lidköpings kommun är Aidon den vanligaste elmätare.
Här hittar du manualen för Aidon 6534 Mätare Pdf, 367.7 kB.

Har du frågor om en annan modell av elmätare hör du av dig till vårt Kontaktcenter, telefonnummer 0510-77 00 00

Vi skickar årligen in ett stickprov av våra elmätare för kontroll och verifiering för att säkerställa att de mäter korrekt. Om du ändå misstänker att din elmätare mäter fel kan vi göra en kontrollmätning med ytterligare en mätare hos dig. Detta medför en extra kostnad.

Förbrukning

Det finns flera saker du kan göra för att minska din elförbrukning hemma. Några exempel är att:

  • sänka din inomhustemperatur.
  • duscha kortare stunder.
  • torktumla mindre.
  • vänta (om du kan) med att tvätta tills du kan fylla maskinen.
  • undvika att använda bastu eller spabad.

Under 2022 minskade många kunder sin förbrukning på grund av höga elpriser. Vi ser nu att förbrukningsmönstret har återgått till det normala för de flesta.

Om du har fått en högre förbrukning jämför med tidigare år kan du fundera över om du har ändrat på något i ditt hem. Det finns många orsaker som kan påverka en högre förbrukning.

Några exempel är att:

  • du har höjt innertemperaturen.
  • du har lagt till en ny värmekälla (golvvärme, el-element).
  • du har införskaffat en elbil.

Väder och utetemperatur påverkar också din elförbrukning om du har el baserad uppvärmning, som är den enskilt största energiförbrukaren i en villa.

Avtal och faktura

Kontakta din elhandlare för mer information om ditt elavtal.

Kontakta din elhandlare så hjälper de dig med ditt elavtal.

Nej, din elleverantör är där du köper din el, det vill säga ett elhandelsföretag. Lidköping elnät transportera endast elen till dig. Du har troligtvis sagt ja till en elleverantör som ring, ta kontakt med dem så hjälper de dig med ditt elavtal.

Har du en aktiv digital brevlåda, som Kivra eller liknande? Har du inte har bett om att få din faktura till din internetbank (som e-faktura) kommer nämligen din faktura automatiskt dit. Du kan logga in i din digitala brevlåda och avregistrera dig från utskick från Lidköping elnät AB.

Logga in på Mina sidor Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och hämta rätt faktura. Där kan du även välja att skriva ut den om du vill.

Du kan tyvärr inte välja något annat än månadsfaktura.

Vi tar en avgift vid registrering av inflytt. Det är den som kallas administrativ avgift på din faktura.

Din faktura kan ha kommit till din digitala brevlåda (Kivra eller liknande). Den kan också ha kommit bort med posten. Du kan alltid hitta dina fakturor på Mina sidor Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Du kan få anstånd på din faktura en gång per år och i en månad. Begäran om anstånd måste ske innan förfallodatumet på din faktura. Beloppet du får anstånd på ska betalas nästkommande månad. Observera att du då får två fakturor att betala den månaden.

Ingen fara, vi justerar det på din nästkommande faktura.

Solceller

När din installatör är färdig ska denne anmäla det till oss på Lidköping elnät. Vi registrerar anläggningen och i utvalda fall görs en kontroll på plast. Handläggningstiden är upp till fyra veckor. Vi skickar en bekräftelse till dig när allt är klart och anläggningen är okej att starta.

Nej, du måste av säkerhetsskäl avvakta en bekräftelse från oss på Elnät. Vi måste registrera anläggningen och i vissa fall besiktigar vi anläggningen. Handläggningstiden är upp till fyra veckor. Vi skickar en bekräftelse till dig när allt är klart och anläggningen är okej att starta.

Ja det gör vi, men du måste själv kontakta och avtala med din elhandlare för att få betalt för din elproduktion.

Nej, vi kan tyvärr inte starta igång din solcellsanläggning.

Kontakta din elhandel för mer information om tim-mätning.

HAN-port

Du som vill aktivera din HAN-Port på din elmätare, anmäl detta via mail till lidkopingelnat.hanport@lidkoping.se märkt ”Aktivering HAN-Port”.
I mejlet skall anläggnings-ID och kundens namn och adress framgå. Se dina uppgifter på fakturan.

Strömavbrott

Vid pågående strömavbrott är det viktigt att du tänker på vissa saker hemma och utför några enkla åtgärder för att hantera situationen. Här kan du läsa mer.

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Tack för ditt svar!

Hur nöjd är du med sidans innehåll?



Hur nöjd är du med sidans innehåll?

Din kommentar blir en allmän handling och kan komma att läsas av andra. Undvik att skicka in känsliga personuppgifter. Vi hanterar alla eventuella personuppgifter enligt GDPR.

Observera att vi inte besvarar frågor om kommunens verksamheter denna väg. Här tar vi endast emot synpunkter på aktuell webbsida du besöker. Frågor om våra verksamheter hänvisas till vår e-tjänst Tyck till om kommunen.

Tack för ditt svar!

Hur nöjd är du med sidans innehåll?






Kan du utveckla ditt svar lite mer?

Vi vill gärna att du förklarar vad du saknar eller vad som inte stämmer för att vi skall kunna blir bättre på att ge dig korrekt information. Din kommentar blir en allmän handling och kan komma att läsas av andra. Undvik att skicka in känsliga personuppgifter. Vi hanterar alla eventuella personuppgifter enligt GDPR.

Observera att vi inte besvarar frågor om kommunens verksamheter denna väg. Här tar vi endast emot synpunkter på aktuell webbsida du besöker. Frågor om våra verksamheter hänvisas till vår e-tjänst Tyck till om kommunen.

Får vi kontakta dig (frivilligt)?

Skriv in den e-postadress vi kan nå dig på. Vi kontaktar dig enbart om vi behöver ställa kompletterande frågor rörande din feedback ovan.

Har du synpunkter på service och tjänster?

Läs om hur du lämnar synpunkter på kommunens service och tjänster.

Informationen skickas...

Tack för att du hjälper oss att göra kommunens webbplats bättre!

Publicerad:

Senast uppdaterad:

Sidansvarig: limtab@lidkoping.se