Frågor och svar om elnätet
Här kan du får svar på några av de vanligaste frågorna som kommer till oss om elnätet.
Hur använder jag Mina sidor?
På Mina sidor kan du se din förbrukning och dina fakturor. Behöver du ändra dina kontaktuppgifter så gör du det enkelt under mina uppgifter så sparas det ner i vårt kundsystem direkt.
Här kan du logga in på Mina sidor Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Hjälp och vägledning - så hittar du rätt i Mina sidor
Vart hittar jag mina timvärden?
Gå in under avtal- och anläggningsuppgifter, elnät, klicka på din anläggning, förbrukning och på din anläggningsadress. Här kan du se månad-, tim- och kvartsvärden. Genom att klicka på stapeln bryter du ner från tex. månad till dygn och från dygn till timmar och från timme till kvart.
Vad ser jag under fliken förbrukning?
Här ser du din månadsvolym, samma volym som du ser på dina fakturor. För att se tim- och kvartsvärden går du in under din anläggningsadress.
Vad är Reaktiv, Reaktiv effekt?
Reaktiva effektflöden tar upp plats i elnätet och lämnar mindre utrymme för aktiv effektöverföring – vilket är den effekt som majoriteten av laster på elnätet förbrukar. Man kan jämföra effekt med ett glas öl. Själva ölen är den aktiva effekten man vill åt, och skummet är den reaktiva effekten man bara får leva med, men som ändå tar plats i glaset.Som privatperson ser du inga staplar, detta är främst för större industrier.
Vad har jag för elnätsavtal och vilken storlek på säkring har jag?
Gå in under avtal- och anläggningsuppgifter, elnät, klicka på din anläggning och information.
Kan jag exportera värden till Excel?
Du kan göra det via ladda ner knappen, på höger sida av diagrammet. Det du ser i diagrammet är det som kommer laddas ner. ör att få med timvärden en hel månad behöver du använda dig av knapparna under diagrammet, dra isär dessa för att få med fler dagar.
Vilket utflyttsdatum ska jag ange?
Ange sista dag du behöver ha el hemma.
Kan jag se timpriser?
Ja under mina fakturor, elhandel, din anläggning och timspotpriser. Gäller endast dig som har timprisavtal hos Billinge Energi. Timspotpriset är Nordpools pris inkl. påslag och elcertifikat. Dessa priser går att exportera till Excel.
Vad är skillnaden på elnät och elhandel under mina fakturor?
Det är en och samma faktura under dessa flikar, detta på grund av att vi samfakturerar med Billinge Energi. Du som inte är kund hos Billinge Energi ser inte elhandelsfliken.
Hur ändrar jag kontaktuppgifter?
I menyn till vänster under mina uppgifter kan du ändra mailadress och telefonnummer.
Vad innebär det att byta kund?
Under byt kund kan du skifta mellan anläggningar som du har behörighet till att se, om du t ex fått godkännande från ditt företag eller din familjemedlem att se dess anläggning.
Vad innebär kundgodkännande?
Under kundgodkännande lägger du själv till om du önskar att någon mer ska kunna komma åt att se din anläggning inne på mina sidor. Bara du som står på anläggningen kan välja vem som ska kunna se den.
Kan jag byta språk?
Ja du kan byta mellan svenska och engelska, det gör du uppe i högra hörnet.
Är du företagare och ska använda Mina sidor?
Om du är företagare (ej enskild firma) finns det ett extra steg som behöver göras för att få tillgång till Mina sidor.
En ansvarig hos er behöver maila oss:
- Namn på den som ska ha behörighet till sidan.
- Personnummer för den som ska ha behörighet till sidan.
- Titel på den som ska ha behörighet till sidan.
Skicka mailet till lidkopingelnat@lidkoping.se.
Anledningen är att vi behöver registrera en ansvarig som administrerar åtkomst för övrig personal hos er som ska ha tillgång till Mina sidor. Det är också den personen som hanterar avslut av behörighet på Mina sidor. Den ansvarige kan sen under kundgodkännande lägga till de personer som ska ha åtkomst till företagets uppgifter.
För privatpersoner som saknar BankId
Har du inte BankId men önskar hjälp av någon närstående för att titta på Mina sidor behöver vi en fullmakt från dig. Kontakta oss via lidkopingelnat@lidkoping.se eller ring 0510-771130 så skickar vi en fullmakt till dig för påskrift.
Säkring och elmätare
Hur vet jag att jag har rätt mätarsäkring?
Mätarsäkringens storlek ligger till grund för den fasta abonnemangsavgiften. Säkringen begränsar hur mycket ström du kan ta ut vid ett specifikt tillfälle. Mätarsäkringen sitter ofta intill elmätaren. De vanligaste säkringsnivåerna för villor är 16, 20 eller 25 ampere. Är du osäker på valet av mätarsäkring, kontakta en behörig elinstallatör som kan hjälpa dig att se över din elanläggning.
Det är elinstallatören som meddelar bytet till elnätsföretaget, alltså till Lidköping elnät, efter att bytet av säkring är gjort. Därefter ändrar vi på Lidköping elnät din abonnemangsavgift.
Hur vet jag vilken storlek jag har på min säkring?
Din säkringsstorlek står på din faktura eller så kan du hitta det på Mina sidor Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Hur ska jag göra om jag vill ändra storlek på min säkring?
Kontakta en auktoriserad installationsfirma, de utför arbetet och kontaktar sedan oss på Lidköping elnät när de är färdiga.
Vad kostar det att ändra storlek på min säkring?
Upp till 25A tar vi på Lidköping elnät inte ut någon avgift för arbetet, men din fasta avgiften ändras. Se gällande taxa här. Därutöver tillkommer installatörens kostnad för arbetet.
Jag har fått brev om att ni har höjt min huvudsäkring när ni gjorde mätarbyte, varför?
Du har haft fel säkring tidigare och det upptäcktes nu vid mätarbytet.
Klarar min elmätare av timvärden?
De flesta av våra mätare samlar in timvärden. När du tecknar ett elhandelsavtal som kräver timvärden så får vi en begäran om timvärde från elhandelsföretaget. Klarar inte din elmätare timvärden så byter vi mätaren, detta medför ingen extra kostnad för dig.
När får jag bytt min elmätare?
Alla elmätare i Lidköpings kommun kommer att bytas ut under 2024. Du blir kontaktad i god tid innan mätarbytet i din fastighet.
Bruksanvisning för din elmätare
Elmätaren Aidon 6534 ESD kan avläsas och styras via fjärranslutning. Enhetens inbyggda brytare kan slås av eller på via tryckknapp alternativt via fjärrstyrning. I Lidköpings kommun är Aidon den vanligaste elmätare.
Här hittar du manualen för Aidon 6534 Mätare Pdf, 367.7 kB.
Har du frågor om en annan modell av elmätare hör du av dig till vårt Kontaktcenter, telefonnummer 0510-77 00 00
Jag anser att min elmätare mäter fel, vad gör jag?
Vi skickar årligen in ett stickprov av våra elmätare för kontroll och verifiering för att säkerställa att de mäter korrekt. Om du ändå misstänker att din elmätare mäter fel kan vi göra en kontrollmätning med ytterligare en mätare hos dig. Detta medför en extra kostnad.
Förbrukning
Vad kan jag göra för att minska min elförbrukning?
Det finns flera saker du kan göra för att minska din elförbrukning hemma. Några exempel är att:
- sänka din inomhustemperatur.
- duscha kortare stunder.
- torktumla mindre.
- vänta (om du kan) med att tvätta tills du kan fylla maskinen.
- undvika att använda bastu eller spabad.
Min förbrukning är mycket högre denna månad än motsvarande månad förra året, vad beror det på?
Under 2022 minskade många kunder sin förbrukning på grund av höga elpriser. Vi ser nu att förbrukningsmönstret har återgått till det normala för de flesta.
Om du har fått en högre förbrukning jämför med tidigare år kan du fundera över om du har ändrat på något i ditt hem. Det finns många orsaker som kan påverka en högre förbrukning.
Några exempel är att:
- du har höjt innertemperaturen.
- du har lagt till en ny värmekälla (golvvärme, el-element).
- du har införskaffat en elbil.
Väder och utetemperatur påverkar också din elförbrukning om du har el baserad uppvärmning, som är den enskilt största energiförbrukaren i en villa.
Avtal och faktura
Vad har jag för avtal och hur längre gäller det?
Kontakta din elhandlare för mer information om ditt elavtal.
Jag vill teckna om eller säga upp mitt elavtal, hur gör jag det?
Kontakta din elhandlare så hjälper de dig med ditt elavtal.
Jag har fått brev att jag har bytt elleverantör. Jag önskar Lidköping elnät som leverantör, går det?
Nej, din elleverantör är där du köper din el, det vill säga ett elhandelsföretag. Lidköping elnät transportera endast elen till dig. Du har troligtvis sagt ja till en elleverantör som ring, ta kontakt med dem så hjälper de dig med ditt elavtal.
Varför kommer min faktura till Kivra (eller annan digital brevlåda)?
Har du en aktiv digital brevlåda, som Kivra eller liknande? Har du inte har bett om att få din faktura till din internetbank (som e-faktura) kommer nämligen din faktura automatiskt dit. Du kan logga in i din digitala brevlåda och avregistrera dig från utskick från Lidköping elnät AB.
Jag har tappat bort min faktura, vad kan jag göra?
Logga in på Mina sidor Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och hämta rätt faktura. Där kan du även välja att skriva ut den om du vill.
Jag vill betala min faktura via autogiro, hur gör jag då?
Använd e-tjänsten ändra leverans- och betalsätt för faktura Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och gör en anmälan.
Kan ni dra autogirot den 20:e i månaden i stället?
Nej, det kan vi tyvärr inte.
Jag vill inte få månadsfaktura, kan jag välja något annat?
Du kan tyvärr inte välja något annat än månadsfaktura.
Jag har en administrativ avgift på min faktura, vad innebär det?
Vi tar en avgift vid registrering av inflytt. Det är den som kallas administrativ avgift på din faktura.
Jag har fått en påminnelse men jag har inte fått någon faktura, varför?
Din faktura kan ha kommit till din digitala brevlåda (Kivra eller liknande). Den kan också ha kommit bort med posten. Du kan alltid hitta dina fakturor på Mina sidor Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Jag vill skjuta upp betalningen av min faktura, går det?
Du kan få anstånd på din faktura en gång per år och i en månad. Begäran om anstånd måste ske innan förfallodatumet på din faktura. Beloppet du får anstånd på ska betalas nästkommande månad. Observera att du då får två fakturor att betala den månaden.
Jag har betalat fakturan två gånger, hur får jag mina pengar tillbaka?
Ingen fara, vi justerar det på din nästkommande faktura.
Solceller
Jag har satt upp solceller men inte fått någon bekräftelse på detta, varför inte?
När din installatör är färdig ska denne anmäla det till oss på Lidköping elnät. Vi registrerar anläggningen och i utvalda fall görs en kontroll på plast. Handläggningstiden är upp till fyra veckor. Vi skickar en bekräftelse till dig när allt är klart och anläggningen är okej att starta.
Nu har min installatör åkt, kan jag starta min anläggning?
Nej, du måste av säkerhetsskäl avvakta en bekräftelse från oss på Elnät. Vi måste registrera anläggningen och i vissa fall besiktigar vi anläggningen. Handläggningstiden är upp till fyra veckor. Vi skickar en bekräftelse till dig när allt är klart och anläggningen är okej att starta.
Skickar ni meddelande till min elhandlare att solcellsanläggningen är klar, så jag kan börja sälja överskottet?
Ja det gör vi, men du måste själv kontakta och avtala med din elhandlare för att få betalt för din elproduktion.
Jag är inte hemma, kan ni slå på min solcellsanläggning när ni åker förbi?
Nej, vi kan tyvärr inte starta igång din solcellsanläggning.
Jag önskar tim-mätning, vad behöver jag göra?
Kontakta din elhandel för mer information om tim-mätning.
HAN-port
Hur vet jag att min HAN-port är aktiverad?
Du som vill aktivera din HAN-Port på din elmätare, anmäl detta via mail till lidkopingelnat.hanport@lidkoping.se märkt ”Aktivering HAN-Port”.
I mejlet skall anläggnings-ID och kundens namn och adress framgå. Se dina uppgifter på fakturan.
Strömavbrott
Vad ska jag tänka på under ett pågående strömavbrott?
Vid pågående strömavbrott är det viktigt att du tänker på vissa saker hemma och utför några enkla åtgärder för att hantera situationen. Här kan du läsa mer.
Publicerad:
Senast uppdaterad:
Sidansvarig: limtab@lidkoping.se