Lidköping - en trygg plats att bo och leva på

Den senaste medborgarundersökningen från Statistiska Centralbyrån (SCB) ger en generellt positiv bild av Lidköping.

Flera frågeområden når hög nöjdhet, som till exempel områdena kultur, trygghet och livskvalitet. Även möjligheterna till en aktiv fritid når väldigt goda resultat. Detta stärker kommunens profil som en attraktiv plats för boende och besök.

Men undersökningen visar även områden som kan utvecklas till det bättre, särskilt när det gäller politisk delaktighet och förtroende för politikerna. Resultaten används i kommunens verksamhetsutveckling för att upprätthålla och förbättra vår positiva image som en bra plats att bo på, men med ambitionen att skapa mer delaktighet och transparens.

Medborgarundersökningen

Goda resultat

Trygghet: Ett av de mest framträdande positiva resultaten är invånarnas upplevelse av trygghet. Hela 98 procent av de svarande känner sig trygga när det är ljust ute, och 83 procent känner samma trygghet när det är mörkt. Inom flera av frågorna kring upplevd trygghet har Lidköping bättre resultat än genomsnittet i Sverige.

Kultur och mötesplatser: Nöjdheten med bibliotekens utbud når nästan 100 procent nöjdhet. Utbudet av ställen för äldre att träffas på inom kommunen får även det ett väldigt bra betyg jämfört med rikssnittet, det skiljer 20 procent.

Aktiv fritid: Samtliga frågor inom området fritid, motion och friluftsliv får betyg över rikssnittet. Utbudet av belysta motionsspår i kommunen är invånaren specifikt nöjd med, betyget ligger 20 procent högre än rikssnittet.

Lidköping som boplats: Lidköping är fortsatt en attraktiv plats att bo på och jämfört med rikssnittet kan en hög andel invånare rekommendera andra att flytta hit. Siffran har dessutom ökat sedan den senaste undersökningen 2023. Detta är en bra utgångspunkt och förutsättning för Lidköpings pågående arbete för att locka fler invånare att bosätta sig i staden.

Lidköping får även höga betyg för sin boendemiljö, vilket är ett resultat av närheten till naturen, parker och hälso- och sjukvård. 98 procent av invånarna tycker att närheten till naturen och parker är viktig för deras livskvalitet, och samma andel är nöjd med tillgången till hälso- och sjukvård. När det gäller barns möjlighet att leka utomhus får kommunen också 95 procent positiva omdömen. Invånarna ser alltså kommunen som en plats där livskvaliteten är hög, särskilt för familjer och barn.

Kommunens skola och omsorg: Förskolan får 91 procent höga betyg, gymnasieskolan 90 procent och grundskolan 83 procent, vilka alla ligger över rikets snitt. Äldreomsorgen presenterar också siffror som är högre än rikssnittet.

Skötsel av utemiljön: Skötseln av kommunens gator, vägar, idrottsanläggningar och andra allmänna platser når goda betyg och ligger generellt över rikssnittet.

Områden för förbättring och utveckling

Möjligheten för allmänheten att påverka: Undersökningen visar att en av de mest markanta utmaningarna är invånarnas möjlighet att påverka den politiska processen, där betyget är lågt. Trots bättre resultat jämfört med 2023 så ligger siffran strax under rikssnittet. Invånarna önskar mer inflytande över beslut som rör deras vardag. Detta återspeglas också i förväntningarna på politiken, där endast 39 procent anser att politikerna arbetar för kommunens bästa, och endast 17 procent anser att politikerna är lyhörda för invånarnas tankar och idéer.

Öka transparensen: Förtroendet för politikerna är fortsatt lågt, trots bättre siffror jämfört med 2023, vilket kan bero på bristande transparens när det gäller hur beslut fattas. Endast 22 procent tycker att de politiska besluten är genomtänkta och välgrundade, medan 25 procent anser att det finns transparens i hur beslut fattas i kommunen. För att öka förtroendet för politikerna är det viktigt att kommunen stärker sin dialog med och bemötandet av invånarna och skapar större öppenhet i de politiska processerna.

Slutsats

Lidköping är en plats där livskvalitet och trygghet står i fokus, något som bekräftas av medborgarnas upplevelser. Samtidigt visar undersökningen att engagemang och delaktighet är områden där utveckling behövs. För att stärka både förtroendet för politiken och känslan av samhörighet krävs än mer öppen dialog och fler möjligheter för invånarna att få insyn i hur den demokratiska gången är. Även öka möjligheterna att kunna påverka. Dessa insikter blir en viktig del av kommunens fortsatta utvecklingsarbete, där målet är att bygga vidare på styrkorna samtidigt som vi skapar en mer transparent och inkluderande kommun. På så sätt kan Lidköping inte bara behålla sin attraktionskraft utan också bli en förebild för hur en kommun skapar en stark och levande gemenskap och inkluderande kultur.

Verksamheten i kommunen får genomgående höga omdömen från Lidköpingsborna, vilket är mycket positivt. Det gäller både våra offentliga tjänster och boendemiljöer, och det är tydligt att Lidköping uppfattas som en bra plats att bo och arbeta på. På minussidan märks snöröjningen av gator och cykelvägar, där varannan invånare ger negativ kritik. Som politiker noterar jag även kritiken mot oss som har politiska roller. Det är en tydlig kontrast mellan de höga betygen för kommunens verksamheter och de låga betygen för oss som styr dem, säger Bertil Jonsson (M), kommunstyrelsens ordförande.

Fakta om undersökningen

Lidköpings kommun gör med regelbundenhet medborgarundersökningar, senaste tillfället var 2023 och innan det 2021. Den senaste undersökningen skickades ut till drygt 1200 slumpmässigt utvalda invånare i Lidköpings kommun. Svarstiden var augusti till november. Totalt svarade 456 personer. Det motsvarar en svarsfrekvens på 38 procent. Utöver Lidköpings kommun valde 128 andra kommuner att genomföra medborgarundersökningen 2024.

Enkäten skickades till invånare från 18 år och uppåt och fanns som antingen webb- eller pappersenkät. Enkäten innehåller olika frågeområden med sammanlagt 129 frågor inom områdena: skola och omsorg, trygghet i samhället, klimat- och miljöarbete, samhällsservice, idrott, motion och friluftsliv, bemötande, information och inflytande med flera.

Lidköpings kommun har tidigare genomfört flera medborgarundersökningar med viss regelbundenhet. All statistik finns att tillgå i SCB:s databas på deras webbplats Länk till annan webbplats.

Från och med 2021 års undersökning har en ny enkät tagits fram och ny metodik använts. Det betyder att resultat från tidigare undersökningsomgångar inte riktigt går att jämföra med resultat innan 2021.

Utmärkande högre betyg jämfört med riksgenomsnittet

Rangordnade efter störst skillnad.

Utbud av mötesplatser för äldre

Andel höga betyg i kommunen: 75,2 %
Andel höga betyg i riket: 54,9 %
Skillnad: +20,3 %

Belysta motionsspår

Andel höga betyg i kommunen: 93,7 %
Andel höga betyg i riket: 73,5 %
Skillnad: +20,2 %

Skötsel av kommunala byggnader

Andel höga betyg i kommunen: 86,6 %
Andel höga betyg i riket: 69,6 %
Skillnad: +17,0 %

Åtgärder mot skadegörelse

Andel höga betyg i kommunen: 81,4 %
Andel höga betyg i riket: 65,3 %
Skillnad: +16,1 %

Förebyggande arbete mot våldsbrott,
andelen som oroar sig är mindre än rikssnittet

Andel höga betyg i kommunen: 75,1 %
Andel höga betyg i riket: 60,0 %
Skillnad: +15,1 %

Utmärkande lägre betyg än riksgenomsnittet

Rangordnade efter störst negativ skillnad.

Tillgång till hälso- och sjukvård inom rimligt avstånd

Andel höga betyg i kommunen: 72,2 %
Andel höga betyg i riket: 88,8 %
Skillnad: -16,6 %

Möjlighet att använda kollektivtrafik

Andel höga betyg i kommunen: 49,2 %
Andel höga betyg i riket: 58,9 %
Skillnad: -9,7 %

Kontakt med politiker

Andel höga betyg i kommunen: 72,8 %
Andel höga betyg i riket: 81,1 %
Skillnad: -8,3 % .

Snöröjning av gator och vägar

Andel höga betyg i kommunen: 51,1 %
Andel höga betyg i riket: 58,4 %
Skillnad: -7,3 %

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Tack för ditt svar!

Hur nöjd är du med sidans innehåll?



Hur nöjd är du med sidans innehåll?

Din kommentar blir en allmän handling och kan komma att läsas av andra. Undvik att skicka in känsliga personuppgifter. Vi hanterar alla eventuella personuppgifter enligt GDPR.

Observera att vi inte besvarar frågor om kommunens verksamheter denna väg. Här tar vi endast emot synpunkter på aktuell webbsida du besöker. Frågor om våra verksamheter hänvisas till vår e-tjänst Tyck till om kommunen.

Tack för ditt svar!

Hur nöjd är du med sidans innehåll?






Kan du utveckla ditt svar lite mer?

Vi vill gärna att du förklarar vad du saknar eller vad som inte stämmer för att vi skall kunna blir bättre på att ge dig korrekt information. Din kommentar blir en allmän handling och kan komma att läsas av andra. Undvik att skicka in känsliga personuppgifter. Vi hanterar alla eventuella personuppgifter enligt GDPR.

Observera att vi inte besvarar frågor om kommunens verksamheter denna väg. Här tar vi endast emot synpunkter på aktuell webbsida du besöker. Frågor om våra verksamheter hänvisas till vår e-tjänst Tyck till om kommunen.

Får vi kontakta dig (frivilligt)?

Skriv in den e-postadress vi kan nå dig på. Vi kontaktar dig enbart om vi behöver ställa kompletterande frågor rörande din feedback ovan.

Har du synpunkter på service och tjänster?

Läs om hur du lämnar synpunkter på kommunens service och tjänster.

Informationen skickas...

Tack för att du hjälper oss att göra kommunens webbplats bättre!

Publicerad:

Senast uppdaterad:

Sidansvarig: kommunstyrelsen@lidkoping.se