Fakturafrågor
Nedan finns all info du behöver för dig som fått faktura från Lidköpings kommun eller ska skicka en faktura till Lidköpings kommun.
Moms, bankgiro och organisationsnummer
Moms: SE212000169401
Bankgiro: 863-5260
Organisationsnummer: 212000-1694
Peppol-id för fakturor ställda till Lidköpings kommun: 0088:7381020670002
Har du fått faktura från Lidköpings kommun?
Om du fått en faktura från Lidköpings kommun och har några frågor framgår alltid kontaktuppgifter på fakturan. Du kan också vända dig till Kontaktcenter på telefon 0510-77 00 00. Detsamma gäller för vatten- och avloppsavgifter, renhållningsavgifter och elnätsfakturor som sedan 1 april 2023 hanteras i nya bolag.
Så anmäler du dig för att få din faktura från oss elektroniskt
Elektronisk faktura
Du kan betala dina räkningar till kommunen via elektroniska fakturor. Här får du svar på dina frågor om hur det fungerar.
Vad är en elektronisk faktura?
En elektronisk faktura skickas till dig via din internetbank, där fakturan går att titta på elektroniskt.
Hur anmäler jag mig till elektronisk faktura?
Via din internetbank letar du upp listan över de företag som är anslutna till elektronisk faktura. Välj Lidköpings kommun och fyll i ansökningsformuläret. Tänk på att Lidköpings kommun från 1 april 2023 har tre olika ansökningsformulär. Ett för Lidköpings kommun (exempelvis barnomsorgsfakturor eller fakturor gällande vård och omsorg), ett för Lidköping Miljö och Teknik AB (avser vatten och avlopp- samt renhållningsavgifter) och ett för Lidköping Elnät AB (avser elnätsfakturor).
Kan jag betala någon annans elektroniska faktura via min internetbank (till exempel make/makas faktura)?
Ja, du fyller i både dina och din make/makas uppgifter på anmälningsformuläret.
Hur avanmäler jag mig från elektronisk faktura?
Via din internetbank letar du upp avanmälan för elektroniskt faktura. Där följer du instruktionerna vid avanmälan.
Hur vet jag att jag fått en elektronisk faktura till min internetbank?
Du måste regelbundet kontrollera hos din internetbank om du fått några elektroniska fakturor som kommit in för betalning. Ibland erbjuder även internetbanken möjlighet att få påminnelse via sms eller mejl då det inkommit en elektronisk faktura.
Får jag en pappersfaktura?
Nej, när du är anmäld till elektronisk faktura får du inte längre någon pappersfaktura från Lidköpings kommun. Däremot kommer alltid påminnelser på obetalda fakturor skickas som pappersfaktura.
Vilken information får jag på den elektroniska fakturan?
Den elektroniska fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.
När betalas en elektronisk faktura?
När du har godkänt din elektroniska faktura hos din internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen.
Kan jag kombinera elektronisk faktura med autogiro?
Ja, ta kontakt med respektive kontaktperson för erhållande av autogiroanmälan. Det innebär att du får en elektronisk faktura, men du behöver inte godkänna den. Den kommer automatiskt att betalas på förfallodagen.
När får jag den elektroniska fakturan?
Den elektroniska fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle fått pappersfakturan
Vad händer om jag missar att betala?
Om du missar att betala din elektroniska faktura, skickar Lidköpings kommun en påminnelse på papper. En betalningspåminnelse skickas aldrig elektroniskt.
Vad händer om jag byter bank?
Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten elektronisk faktura från Lidköpings kommun.
Var vänder jag mig om jag har frågor om elektronisk faktura?
Har du frågor om betalningen kontaktar du din internetbank.
Har du frågor om innehållet i faktura kontaktar du den referens som finns angivet på fakturan.
För övriga frågor kontakta: redovisningsenheten@lidkoping.se
Telefon: 0510-77 00 00
Så får du din faktura till digital brevlåda
Vad är en digital brevlåda?
Med en digital brevlåda får du post digitalt istället för på papper. Istället för att en brevbärare levererar din post hem till dig så skickas samma information till din digitala inkorg.
Det gäller brev, dokument och fakturor från anslutna myndigheter och företag. Att skaffa en digital brevlåda är gratis. Och övergången till digital post sker automatiskt.
Som kund till Lidköpings kommun kan du få din faktura till din digitala brevlåda. Det finns olika tjänster för digital brevlåda. Exempel är Kivra, Ebox, Digimail eller Min myndighetspost.
Det krävs att du har en e-legitimation till exempel ett BankID eller Freja eID Plus och läser din post på mobilen, datorn eller läsplattan, för att kunna starta och logga in i en digital brevlåda
Hur får jag min faktura till min digitala brevlåda?
Har du en aktiv digital brevlåda och inte har bett om att få din faktura till din internetbank som e-faktura kommer du automatiskt få din faktura till din digitala brevlåda från Lidköpings kommun. Om du inte redan har en aktiv digital brevlåda startar du upp detta.
Jag vill inte ha min faktura till digital brevlåda, hur gör jag då?
Vill du hellre ha din faktura skickad till dig på papper måste du själv gå in i din digitala brevlåda och avregistrera dig från utskick från Lidköpings kommun.
Jag har e-faktura idag men vill hellre ha min faktura till min digitala brevlåda. Hur gör jag då?
Du loggar in på din internetbank och avregistrerar dig för e-faktura från Lidköpings kommun. Om du inte redan har en aktiv digital brevlåda startar du upp detta. Vid nästa fakturautskick kommer din faktura komma till din digitala brevlåda.
Kan jag betala min faktura från min digitala brevlåda?
Ja, vissa av de digitala brevlådetjänsterna har en funktion så att du även kan betala din faktura från din digitala brevlåda. Denna betaltjänst måste aktiveras första gången du vill göra en betalning på detta sätt. Logga in i din digitala brevlåda och läs hur just din tjänst fungerar.
Jag betalar min faktura via autogiro, hur påverkas detta om jag har en digital brevlåda?
Betalningen görs även fortsättningsvis via autogiro, men har du en aktiv digital brevlåda kommer du få betalningsmeddelandet att pengarna kommer dras från ditt konto till din digitala brevlåda.
Hur vet jag om jag får en faktura till min digitala brevlåda?
De digitala brevlådorna har olika lösningar för detta, i vissa blir man meddelad via en notis i sin telefon eller läsplatta. I andra fyller man i sina kontaktuppgifter och får ett sms eller mejl när ett nytt dokument har kommit till sin brevlåda. Logga in i din digitala brevlåda och läs hur din tjänst fungerar.
För frågor kontakta: redovisningsenheten@lidkoping.se
Telefon: 0510-77 00 00
Så skickar du som leverantör fakturor till Lidköpings kommun
När du som leverantör skickar leverantörsfakturor till Lidköpings kommun skall dessa vara elektroniska i formatet PEPPOL och skickas via Peppol-nätverket till oss. I undantagsfall accepteras fakturor i annat elektroniskt format såsom SVE. Kontakta i dessa fall redovisningsenheten@lidkoping.se för vidare hjälp med anslutning. Notera att fakturor i pdf-format inte är en elektronisk faktura.
Fakturan ska vara ställd till Lidköpings kommun med fakturaadress:
Lidköpings kommun
Box 623
531 16 Lidköping
Vår adress i Peppol-nätverket är: 0088:7381020670002
Accepterat format är PEPPOL BIS Billing 3. Det krävs ingen routing för att skicka elektroniska fakturor genom Peppol-nätverket.
Här hittar du mer information om Peppol och om att fakturera offentlig verksamhet
Peppol (Digg, Myndigheten för digital förvaltning) Länk till annan webbplats.
Obligatorisk fakturareferens
Fakturor ska vara märkta med fakturareferens som är en sexsiffrig sifferkombination. Siffrorna får du från den som lagt en beställning.
Hur skickar jag en faktura via Peppol-nätverket?
Har du ett affärssystem som kan skicka fakturor i Peppol-format anger du Lidköpings Peppol-id i ert kundregister. Köper du tjänster från en VAN-operatör idag tar du kontakt med dem. Majoriteten av VAN-operatörer i Sverige är ansluta till Peppol-nätverket vilket gör det enkelt för dig att börja skicka e-faktura.
Har du inte möjlighet att skicka en elektronisk faktura?
Om det inte är möjligt för dig att skicka en elektronisk faktura från ditt affärssystem kan du ansluta dig kostnadsfritt till vår Leverantörsportal. Detta möjliggör att du kan skicka elektronisk faktura till oss på ett enkelt sätt. Denna lösning är tänkt för mindre leverantörer som skickar få fakturor.
Kontakta i så fall ekonomiavdelningen genom att skicka ett mail till redovisningsenheten@lidkoping.se så får du en inbjudan till Leverantörsportalen.
Lidköpings kommuns organisations- och momsregistreringsnummer
Organisationsnummer: 212000-1694
Momsregistreringsnummer: SE212000169401
Publicerad:
Senast uppdaterad:
Sidansvarig: kommunstyrelsensverksamheter@lidkoping.se