Ändra i befintlig byggnad
Det krävs en anmälan för att ändra konstruktionen, ventilationen, vatten och avlopp och brandskyddet i en byggnad.
Här kan du läsa mer om du vill ändra användning av en byggnad
Steg 1 - Ta reda på vad som gäller för din anmälan
I detaljplanen och arkitekturstrategin kan du ta reda på vad som gäller för din fastighet innan du börjar planera.
Steg 2 - Ta fram underlag för din anmälan
När du tar fram ditt underlag är det viktigt att tänka på att alla ritningar ska vara fackmannamässigt ritade. Det betyder att de ska vara:
- ritade med linjal och med svarta linjer på vit bakgrund. Använd inte rutat eller linjerat papper om du ritar för hand. Alternativt digitalt ritade.
- måttsatta (höjd, längd, bredd eller avstånd)i meter med minst en decimal.
- skalenliga och ha en skalstock (ett måttsatt skalstreck som visar skala) så att det går att kontrollera att skalan och måtten stämmer.
De beskrivningar och dokument som behövs ska också vara fackmannamässiga.
Dessa handlingar behöver du lämna in tillsammans med din anmälan:
- Planritning
- Fasadritning
- Sektionsritning
- Ritningar över nuvarande utseende
- Konstruktionsritningar och/eller tekniska beskrivningar
- Brandskyddsbeskrivning med ritning
- Ventilationsritningar
- Projekteringsdokumentation
- Förslag till kontrollplan och riskbedömning av projektet
Steg 3 - Skicka in din anmälan
När du är redo att skicka in din anmälan, använd vår e-tjänst. Skulle det vara så att du inte har möjlighet att skicka in via e-tjänst så kan du höra av dig till oss för att få en blankett via Bygglovsrådgivning Länk till annan webbplats.
Publicerad:
Senast uppdaterad:
Sidansvarig: samhalle@lidkoping.se
%20LK_logotyp_CMYK.png)