Positiv framtidstro när Lidköping och Lusaka
möttes för klimat- och hållbarhetskonferens

Lidköpings kommun och City of Lusaka träffades för en klimat- och hållbarhetskonferens i Lidköping 20–23 maj. Utbyte av erfarenhet är en viktig del i arbetet med att minska vår miljöpåverkan och främja övergången till klimatvänligt och inkluderande samhälle.

Vid konferensen besökte deltagarna Assar Industrial Innovation Arena i Skövde, där cirkulär och hållbar innovation stod i fokus.

Lidköpings klimat- och energiplan stod på agendan

Samarbetet mellan kommunerna omfattar cirkulär ekonomi, delaktighet och stadsutveckling kopplat till gröna områden och vatten. Diskussionerna kretsade kring hur kommunerna kan främja klimatdemokrati med fokus på ungas delaktighet. Stadsnära lantgård lyftes fram som en viktig plats för kunskap om natur, djur och biologisk mångfald. Delegationen från Lusaka bidrog också med värdefull input till Lidköpings kommuns energi- och klimatplan.

Klimatet i fokus vid stadsutveckling

Vid studiebesök till Framnäs strandpromenad och Lockörns vadarstrand fick deltagarna insikt i det nya stadsutvecklingsområdet och de miljö- och klimatanpassningar som sker parallellt. Nedslag gjordes vid hamnverksamheten, reningsverket, strandparken och kompensationsområdet i Tofta.

Lidköping och Lusaka arbetar med många liknande frågor och processer vid stadsutveckling och klimatanpassning. Det är ett viktigt område att samverka inom och tillsammans kan vi utveckla system och metoder för att uppnå en hållbar samhällsutveckling på en lokal och global nivå, säger Ronnie Hollsten projektledare för Framnäs strandpark.

Vid studiebesök till Framnäs strandpromenad berättar projektledare Ronnie Hollsten om det nya stadsutvecklingsområdet.

Koncept för branschkluster går på export

Deltagarna från Lusaka uttryckte intresse för hur Lidköping genom branschkluster samverkar mellan kommun, företag och organisationer för att främja innovation och nå längre i att minska det gemensamma klimatavtrycket.

Deltagarna reflekterade kring hur klustret arbetar utifrån cirkulära modeller och samarbetar för att till exempel minska avfall. Vi är stolta över att livsmedelsklustret i Skaraborg får stå modell och får internationell spridning, säger Inger Rydén affärsutvecklare på område näringsliv.