Ytterligare steg framåt för ny platsvarumärkesplattform
Kommunfullmäktige har nu beslutat att ställa sig bakom den nya platsvarumärkesplattformen. Lanseringen kommer att ske till hösten, men redan nu påbörjas arbetet med det nya platsvarumärket. Har du varit uppmärksam kanske du redan har sett delar av den i lanseringen av Framnäs strandpark?
Men varför behöver man jobba långsiktigt med sitt platsvarumärke?
Genom att stärka platsvarumärket Lidköping kan vi attrahera fler inflyttare, besökare och etableringar. Ett starkt platsvarumärke gör stor skillnad för en stad. Om människor i omvärlden har positiva associationer kring oss och det vi gör så är det lättare att få fler att flytta till Lidköping, starta företag eller besöka oss. Det ger positiva effekter för näringsliv, föreningar och andra organisationer.
Vad är skillnaden mellan ett platsvarumärke och organisationsvarumärke?
Lidköpings platsvarumärke marknadsför platsen för att locka turister, inflyttare, företag och investerare. Kommunens organisationsvarumärke, där kommunlogotypen är en del, bygger förtroende för kommunen som organisation bland kommuninvånare och samarbetspartners.
Vem äger platsvarumärket?
Lidköpings kommun driver platsvarumärkesarbetet i samarbete med Destination Läckö-Kinnekulle och större aktörer. Men bilden av Lidköping ägs av alla som lever och verkar på platsen. Tillsammans skapar vi bilden av Lidköping.
Publicerad:
Senast uppdaterad:
Sidansvarig: kommunstyrelsensverksamheter@lidkoping.se