Bandyns crème de la crème kommer till Lidköping

Det står nu klart att dam- och herr-VM i bandy spelas i Lidköping den 25 - 30 mars 2025. Ett internationellt arrangemang som ger uppmärksamhet både till Sverige och Lidköping.

BandyVM

– Vi ser fram emot att stå värd för Bandy-VM 2025 här i Lidköping. Internationella evenemang ger stor uppmärksamhet till Lidköping och gynnar många av våra lokala verksamheter både inom närings- och föreningslivet. Vi ser det också som en möjlighet att fortsätta utveckla Lidköping som evenemangsstad och att skapa minnesvärda upplevelser för alla inblandade, säger Bertil Jonsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Lidköping.

Att Sverige och Lidköping blir värd för dubbla mästerskap 2025 innebär bland annat att Sverige fortsätter att leda den internationella utvecklingen inom sporten och att damer och herrar får spela i samma arena och på lika villkor.

Arenan som får äran är såklart Sparbanken Lidköping Arena.

– Att Bandy-VM genomförs i Sparbanken Lidköping Arena ligger helt i linje med vår ambition, här arrangeras det varje år en bred variation av nationella eller internationella evenemang och att arenan även är hemmaborg för både Sveriges bästa dam- och herrbandylag gör ju att det är den perfekta platsen för detta dubbla Bandy-VM, säger Andrea Johansson evenemangsansvarig på Destination Läckö-Kinnekulle.

Evenemanget sammanfaller även med att Svenska bandyförbundet firar 100-årsjubileum. Att då få arrangera ett VM på hemmaplan ger en extra dimension.

Spara datumen i era kalendrar så hjälps vi åt att se till att evenemanget blir en riktig fest som gör oss till än mer stolta Lidköpingsbor.