Vi uppmärksammar Prideveckan 2024

Under Prideveckan, som äger rum 14-20 oktober, sätter Lidköpings kommun fokus på HBTQI-frågor och synliggör allas lika värde. Prideveckan är en viktig del i vårt arbete för inkludering och likabehandling. Genom att uppmärksamma HBTQI-personers rättigheter vill vi visa att kommunen är en plats där alla ska känna sig välkomna och trygga, oavsett sexuell läggning, könsidentitet eller könsuttryck.

Aktiviteter under veckan

Under Prideveckan arrangeras flera aktiviteter runt om i kommunen för att sprida kunskap och lyfta fram mångfaldens betydelse. Här är några av höjdpunkterna:

Måndag 14 oktober

Café IRIS
Öppet 15:00 till 20:00. Pronomenrunda och fika klockan 17:00. Filmen Mean Girls visas klockan 17:30.

Tisdag 15 oktober

MG fritidsgård
Filmvisning Fucking Åmål klockan 18.30.

Filmvisning Leva älska 17:00

Biblioteket
Föreläsningav Oliver Jähnke; Trans i kyrkan - egna erfarenheter och råd kring inkludering. Klockan 18.00.

Studiefrämjandet
Café med trans i fokus
Kl.18.00-21.00. Plats: Kållandsgatan 20, LIDKÖPING

Välkommen upp på fika, goda samtal och pyssel då RFSL Skaraborg arrangerar "Café med trans i fokus" i Lidköping - ett icke-separatistiskt event där du gärna får ta med en anhörig. För den som vill finns möjligheten att byta om på plats. Arrangör: RFSL Skaraborg i samarbete med Studiefrämjandet Skaraborg

Onsdag 16 oktober

Mötesplats Bifrost
Grillning med korv och bröd. Tipspromenad. Klockan 15: 30 till 17:00.

Torsdag 17 oktober

Biblioteket
Queer bokhäng – boktips och fika, med queer bokcirkel (i samarbete med Studiefrämjandet). Klockan 16:00-18:30.
Vad gömmer du? – en queer resa genom folkkulturen med Fredy Clue och Julia Bengtsson. Klockan 18:30-19:30.

Pärla ett regnbågsarmband deller gör en brosch. Klockan 15.30 - 17.00

Fredag 18 oktober

Seniorcenter har fredagsmys med visning av filmen After Dark från 1980. Plats; matsalen Seniorcenter klockan 14:00.

De la Gardiegymnasiet - enbart för elever

Tisdagen den 15/11 har skolans kuratorer bjudit in flera olika aktörer till De la Gardiegymnasiets F-hustorg bla Ungdomsmottagningen, RFSL och Cafe ´Iris. Där kommer personal finnas tillgängliga för samtal och diskussioner.

Biblioteket lyfter fram HBTQI-material och anordnar mingelhörna med information. Under mentorstiden ges information om HBTQI-frågor och en kortfilm visas för att stimulera diskussioner bland eleverna.

Prideflaggning

Under hela veckan kommer Prideflaggan att hissas på torget, De la Gardiegymnasiet och utanför stadshuset för att symbolisera kommunens engagemang för alla människors lika rättigheter.

Vet du vad HBTQI står för?

HBTQI är en förkortning som står för Homosexuella, Bisexuella, Transpersoner, Queer och Intersexpersoner. Homosexuella: Personer som blir attraherade av personer av samma kön. Bisexuella: Personer som attraheras av både kvinnor och män. Transpersoner: Personer vars könsidentitet inte stämmer överens med det kön de tilldelades vid födseln. Queer: Ett brett begrepp som kan beskriva personer som ifrågasätter normer kring kön och sexualitet. Intersexpersoner: Personer som föds med kroppsliga variationer som inte tydligt kan kategoriseras som enbart manliga eller kvinnliga. Dessa begrepp omfattar en mångfald av identiteter och erfarenheter, och genom att lyfta fram HBTQI-frågor bidrar vi till att synliggöra och stärka allas rätt att vara sig själva.

Sidansvarig: kommunstyrelsensverksamheter@lidkoping.se