Visste du att det varje år saknas elever som inte kommer tillbaka till skolan efter lovet?

I Sverige får barn inte giftas bort. Det är ett allvarligt brott. Därför är det viktigt att du gör allt du kan för att skydda ditt barn. Kontakta socialtjänsten eller polisen om du känner dig pressad av familj och släkt. Det finns många som kan och vill hjälpa dig.

Rätt att välja

Är du utsatt för hedersrelaterat våld eller är du ett barn som tvingas in i situationer du inte är bekväm med? Prata med en vuxen du litar på, eller ring polisen 112 om du är i fara. I Sverige får barn inte gifta sig och hedersförtryck är ett brott. Det gäller alla, även om du kommer från ett annat land och oavsett vilken religion du tillhör. Det står i lagen. Och det finns många som kan och vill hjälpa dig.

Stödlinjen Rätt att välja

Nu finns stödlinjen Rätt att välja telefon 020-57 70 70. Den är öppen klockan 07:00-21:00 varje dag och finns där för dig som behöver stöd i dessa frågor.

Är du anhörig eller annan yrkesverksam som möter barn och unga som kan vara utsatta för hedersrelaterat våld och förtryck? Här finns material som kan hjälpa dig att hjälpa dem Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Här kan du läsa om var och på vilket sätt du kan få hjälp i Lidköpings kommun.

Resurscentrum Heder

För dig som är utsatt

Är du eller någon annan du känner utsatt för hedersrelaterat förtryck och/eller våld? Då kan du kontakta Resurscentrum Heder för att få råd och stöd Länk till annan webbplats.. Du behöver inte berätta vem du är. Vi kan möta upp dig på en lämplig plats i Skaraborg.

För dig som är yrkesverksam

Jobbar du i Skaraborg och möter någon som är utsatt för hedersrelaterat förtryck och/eller våld i ditt yrke? Har du ett sådant ärende som du behöver bolla med någon eller är osäker på om det är ett hedersärende? Är du i behov av hjälp med en riskbedömning eller behöver du hjälp att samverka? Då kan du kontakta Resurscentrum Heder Skaraborg. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Tack för ditt svar!

Hur nöjd är du med sidans innehåll?

Observera att vi inte besvarar frågor om kommunens verksamheter denna väg. Här tar vi endast emot synpunkter på aktuell webbsida du besöker. Frågor om våra verksamheter hänvisas till vår e-tjänst Tyck till om kommunen.

Tack för ditt svar!

Hur nöjd är du med sidans innehåll?

Kan du utveckla ditt svar lite mer?

Vi vill gärna att du förklarar vad du saknar eller vad som inte stämmer för att vi skall kunna blir bättre på att ge dig korrekt information. Din kommentar blir en allmän handling och kan komma att läsas av andra. Undvik att skicka in känsliga personuppgifter. Vi hanterar alla eventuella personuppgifter enligt GDPR.

Får vi kontakta dig (frivilligt)?

Skriv in den e-postadress vi kan nå dig på. Vi kontaktar dig enbart om vi behöver ställa kompletterande frågor rörande din feedback ovan.

Har du synpunkter på service och tjänster?

Läs om hur du lämnar synpunkter på kommunens service och tjänster.

Informationen skickas...

Tack för att du hjälper oss att göra kommunens webbplats bättre!

Publicerad:

Senast uppdaterad: