Hemvård – Stöd i hemmet

Stäng

Kontakta oss

Ring 0510-77 00 00, faxa 0510-77 03 40 eller e-posta till kommun@lidkoping.se.

Lidköpings kommun
Skaragatan 8
531 88 Lidköping vid Vänern

När vårt Kontaktcenter är stängt kan du nå Lidköpings kommun via något av våra journummer.

Hemvård – Stöd i hemmet

Du som bor i eget boende har möjlighet att ansöka om omvårdnadsinsatser och/eller stöd med vissa praktiska sysslor i hemmet.

Hemvård

Vill du bo kvar hemma och samtidigt få stöd i din vardag? Hemvården i Lidköpings kommun stödjer varje år cirka 1000 personer. Vi utgår från dina behov och ger dig det stöd du behöver för att kunna bo kvar i ditt hem. I Lidköpings kommun använder vi begreppet hemvård, eftersom vi ansvarar för både hälso- och sjukvården och hemtjänsten.

Jämför hemvårdsgrupper

I Äldreguiden kan du jämföra och få en bild av olika hemvårdsgrupper i Lidköping. Observera att det inte finns jämförelsetal för Vård & Omsorgs nya organisation så vissa uppgifter kan saknas.

Fixarservice/Fixarbrandis

Vi erbjuder fixarservice till dig som är äldre eller som har en funktionsnedsättning. Syftet är att förebygga skador och olycksfall i din egen bostad. Den som utför tjänsten kallas fixarbrandis och arbetar inom Räddningstjänsten. Vår fixarbrandis kan hjälpa dig med exempelvis:

  • byte av glödlampor, proppar och batterier
  • uppsättning och nedtagning av gardiner
  • uppsättning av tavlor
  • upp- och nedtagning av saker i höga skåp
  • fästning av sladdar
  • uppsättning av brandvarnare.

Säkerhetsgenomgång

Vi kan göra en säkerhetsgenomgång av ditt hem. Då går vi bland annat igenom brandsäkerheten i ditt hem och risker för fall- och halkolyckor.

Behöver jag betala något?

Fixarservice och säkerhetsgenomgång är gratis. Det enda du behöver betala är eventuella materialkostnader.

Vill du beställa fixarservice, eller har du frågor?

Kontakta Fixarservice Telefon: 0510-77 18 18 Telefontid: Måndag till fredag kl. 8:00–12:00.

Servicetjänster

För dig som bor i Lidköpings kommun, och har fyllt 80 år, har vi ett brett utbud av servicetjänster. Vi kan hjälpa dig med praktiska sysslor som underlättar din vardag. Du har rätt till upp till åtta timmars hjälp varje månad. Du kan få hjälp med flera olika tjänster:

  • inköp och ärenden
  • veckostädning
  • tvätt och strykning
  • promenader och ledsagning
  • matdistribution

Avgifter
Avgiften för servicetjänster är 121 kronor per timme (år 2017). Avgift för matdistribution tas ut enligt gällande taxa inom äldreomsorgen. Du får en faktura hemskickad varje månad, i efterskott.

Begränsningar

Servicetjänster omfattar inte personlig omvårdnad. Det går inte att spara antalet timmar från en månad till en annan.

Vill du veta mer eller beställa servicetjänster?

Kontakta Servicetjänster Telefon: 0510-77 15 48

Tillsyn via trygghetskamera

Trygghetskamera är till för dig som har behov av tillsyn, exempelvis på natten, men som inte vill bli störd av ett hembesök. Du kan då få tillsyn i ditt hem via en trygghetskamera. Erbjudandet är frivilligt och kan när som helst avslutas. Tillsyn med trygghetskamera ska ses som ett alternativ eller komplement till ett vanligt hembesök.

Vem passar det?

För dig som har behov av tillsyn är trygghetskamera ett tryggt alternativ. Du kanske upplever att du blir störd när hemvårdens personal gör tillsynsbesök. Det kan också vara så att du är lättväckt eller av någon annan anledning inte vill ha ett fysiskt besök.

Hur fungerar tillsynen?

Vård & Omsorg tillhandahåller och installerar en webbkamera i valt rum. Internetuppkoppling i hemmet är inte nödvändigt. Kameran är mörkerseende och bilden rörlig. Ingen ljudavlyssning eller lagring av bilder sker. Det går inte att prata via kameran. Endast personal med rätt behörighet kan koppla upp sig mot kameran.

Vem tittar på bilden?

Personalen vid Trygghetscentralen utför tillsynen via dator på de tider som du och hemvården kommit överens om. Det regleras i ett avtal vilka tider som gäller och vad som ska göras om du inte befinner dig i sängen vid tillsynen. Trygghetskameran är bara aktiv på de överenskomna tiderna.

Vad kostar det?

För tillsyn via trygghetskamera utgår samma avgift som för ett vanligt hembesök. Ordinarie hemvårdstaxa gäller.

Har du frågor eller vill ha mer information?

Kontakta Trygghetscentralen, telefon 0510-77 00 90.

Trygghetslarm

För dig som vill bo kvar i ditt eget hem finns möjlighet att få ett trygghetslarm. Du kan då känna dig säker på att du enkelt kan få kontakt med personal via Trygghetscentralen som är bemannad dygnet runt och tar emot och förmedlar larm. Trygghetscentralen tar även emot telefonsamtal från personer som inte har trygghetslarm.

Ansökan om trygghetslarm

Trygghetslarmet beviljas efter en prövning av dina behov. Det kan exempelvis vara att du känner dig otrygg eller orolig, att du är sjuk eller har svårt att förflytta dig. Du ansöker om trygghetslarm muntligt eller skriftligt. Ansökan görs till  en biståndshandläggare. Till din ansökan om trygghetslarm ska du även bifoga en Inkomstförfrågan. Utifrån de inkomstuppgifter du lämnar räknar vi ut avgiften för trygghetslarmet.

Inför installation av trygghetslarm

För att vi ska kunna hjälpa dig när du larmar behöver du lämna 4 nycklar till Trygghetscentralen. Nycklarna förvaras kodade med nummer och är inlåsta i skåp på Trygghetscentralen och i berörd hemvårdslokal. Du behöver inte ha något fast telefonabonnemang eftersom trygghetslarmet är kopplat till mobilnätet via ett SIM-kort som tillhandahålls av Trygghetscentralen.

Trygghetscentralen telefon: 0510-77 00 90 (dygnet runt)

Yttre service

För dig som är 75 år eller äldre erbjuder vi hjälp med yttre service. Företaget som utför tjänsten heter Perfugium och utgår från Falköping. Vi kan hjälpa dig med:

  • snöskottning eller sandning av yttertrappa och gång
  • gräsklippning (max 800 kvadratmeter per tillfälle)
  • lättare trädgårdsarbete (i mån av tid).

För beställning av yttre service gäller ”först till kvarn”, vilket betyder att du kan få vänta på din tur att få en av våra tjänster.

Hur vi arbetar

När? Vi kan hjälpa dig måndag till fredag under kontorstid (helgfria dagar).
Var? Vi hjälper dig i din ordinarie bostad, det vill säga inte när det gäller fritidshus.
Hur? När vi kommer för att hjälpa dig har vi med oss de redskap och den utrustning som behövs.
Kostnad? 121 kronor per arbetstimme (år 2017). Minsta debiteringstid är 1 timme.

Vill du veta mer eller beställa yttre service?

Kontakta Servicetjänster Telefon: 0510-77 15 48

Vi erbjuder fixarservice till dig som är äldre eller som har en funktionsnedsättning. Syftet är att förebygga skador och olycksfall i din egen bostad. Den som utför tjänsten kallas fixarbrandis och arbetar inom Räddningstjänsten. Vår fixarbrandis kan hjälpa dig med exempelvis:

  • byte av glödlampor, proppar och batterier
  • uppsättning och nedtagning av gardiner
  • uppsättning av tavlor
  • upp- och nedtagning av saker i höga skåp
  • fästning av sladdar
  • uppsättning av brandvarnare.

Säkerhetsgenomgång

Vi kan göra en säkerhetsgenomgång av ditt hem. Då går vi bland annat igenom brandsäkerheten i ditt hem och risker för fall- och halkolyckor.

Behöver jag betala något?

Fixarservice och säkerhetsgenomgång är gratis. Det enda du behöver betala är eventuella materialkostnader.

Vill du beställa fixarservice, eller har du frågor?

Kontakta Fixarservice Telefon: 0510-77 18 18 Telefontid: Måndag till fredag kl. 8:00–12:00.