Sommarskoj på Skoghyddan för dig med funktionsnedsättning - 16 augusti

Bild på Skogshyddan

Välkommen till en dag full med olika aktiviteter för dig med funktionsnedsättning och dina anhöriga såsom föräldrar, syskon och far- och morföräldrar.

När och var

Vi håller till på Skogshyddans fotbollsplan och i samlingslokalen på Gamla Läckövägen 52, Lidköping.

Fredag 16 augusti klockan 14:00-17:00.

Aktiviteterna är gratis och passar dig mellan 7 år och 21 år. Vill du spela minigolf och/eller fika betalar du själv i caféet på Skogshyddan,

Det finns anpassad toalett.

Anmälan och frågor

Anmäl dig senast 19 juli genom att ringa 0510-77 02 01 eller skicka ett mejl till jimmy.hansen@lidkoping.se eller saara.nummela@lidkoping.se

Vi behöver veta för- och efternamn samt ditt telefonnummer.

Du kan också höra av dig till Jimmy eller Saara om du har frågor om dagen.

Viktigt

Finns det behov av stöd ska stödperson finnas med under hela dagen

Aktivitetsprogram

• Ung i Lidköping - Testa olika aktiviteter och kolla in deras coola aktivitetsbuss klockan 14:00-16:15.
  • Knaster och Knas - minglar under dagen klockan 14:00- 16:15
  • Parasport ger information samt möjlighet att prova elektronskytte via SRF klockan 14:00-16:15.
  • Ung i Lidköping är på plats och utmanar i 5-kamp med priser att vinna från Sparbanken och Villa BK. 5- kampen börjar klockan 14:30.
  • E-sportcenter kommer och visar VR-glasögon och berättar om deras verksamhet klockan 14:00- 16:15.
  • Independance Academy är på plats och ger information om paragymnastik. Du kan prova paradans klockan 14:00-16:15.
  • Skapa i form och färg - tryckkonst på keps och hatt med Tomina från Ung i Lidköping klockan 14:00-16:15.
  • Lidköpings FK (LFK) finns på plats och berättar om deras verksamhet klockan 14:00-16:15
  • Minicruising med ACCS cirka klockan 15:00-15:30.
  • Lilla sinnesrummet - rum med olika sinnesstimulerande aktiviteter klockan 14:00-16:15.
  • Prova på taktil massage (konferenslokalen, följ skylt) klockan 14:00-16:00
  • Fritidsbanken finns på plats – se vad du kan låna helt gratis klóckan 14:00-16:15.
  • Knaster och Knas avslutar med en show klockan 16:15- 17:00.

Bad

Fritt att bada med vuxentillsyn. Vi har inga ledare/vuxna som kan hålla tillsyn vid vattnet.

Mat och dryck

Fika och mat finns på Skogshyddan som du betalar själv. Det går också fint att ta med eget fika och sätta sig vid gräset eller stranden.

Hitta hit

Vi finns vid Gamla Läckövägen 52 i nordvästra Lidköping. Du kan parkera på Skogshyddan eller vid Villabadet. Vill du åka buss är det buss nummer 9, hållplats Skogshyddan.

Minigolf

Det finns en 12-hålsbana med spännande lokalinspirerade hinder i parken. Skjut bollen förbi Rådhuset och vattentornet eller rakt igenom en ko. Pris för barn 35kr och vuxen (från 16 år) 55kr. Barn under tre år spelar gratis.

Förklaring av varje aktivitet

• Ung i Lidköping är en ungdomsverksamhet som ger dig som ung möjlighet till en aktiv fritid genom våra mötesplatser, event och aktiviteter.
  • Knaster och Knas är gycklare och trollkarlar som erbjuder trolleri och underhållning. De minglar under dagen och avslutar vår fantastiska dag med en show.
  • Parasport eller paraidrott, tidigare handikappidrott, är samlingsnamnet för sport och idrott för personer med funktionsnedsättning.
  • Skytte för personer med funktionsnedsättning. I elektronskytte använder man ett luftgevär med elektronsikte. En lampa lyser på måltavlan. Ljuset omvandlas till ljud i hörlurar och skytten siktar efter detta ljud. Ju närmare poäng 10 man kommer desto mer intensiv blir tonen.
  • 5-kamp där du får tävla i fem olika moment. Alla får ett pris.
  • Independance Lucibus paradans. I dansen möts vi alla oavsett våra förutsättningar. I vårt gemensamma intresse över musik och rörelser görs det ingen skillnad, alla kan vi ges chansen att få uttrycka våra känslor och ge oss hän musiken.
  • Skapande med Tomina från Ung i Lidköping. Måla din egen tavla, pärla ett glittrande armband eller färglägg en tygpåse, keps eller ett pennfodral.
  • E-sportcenter: Josefine kommer och visar VR-glasögon. VR står för Virtual Reality (virtuell verklighet) och målet med tekniken är just att förvandla det virtuella till verklighet.
  • LFK, Lidköpings fotbollsklubb, är på plats och berättar om deras verksamhet och möjlighet att spela i deras lag i samverkan med föreningen IF Fregatten.
  • Minicruising - åka med i fina amerikanska bilar.
  • Lilla sinnesrummet - här får du prova olika typer av sinnesstimulerande aktiviteter.
  • Taktil massage- en massagemetod som består av en mjuk följsam massage.
  • Fritidsbanken: Låna utrustning du behöver för att utöva olika fritidsaktiviteter. Du får låna utrustningen gratis i två veckor.